ZPPKŽ
Najprej bi se želel opravičiti obiskovalcem mojega bloga, ki so čakali nadaljevanje tragikomične nadaljevanke o novih prigodah ministra Rumpla. Toda tokrat sem moral napisati še moje mnenje o referenduma o ZPPKŽ, ki bo že to nedeljo. Nadaljevanje o ministru Rumplu sledi v nedeljo.
ZPPKŽ
V Sloveniji razprave o evtanaziji oziroma
pomoči pri prostovoljnem končanju življenja dolgo niso našle pravega mesta, ne v
javnosti ne v politiki. Pozivi posameznikov in civilne družbe oblastem, naj zakonsko
uredijo to možnost, niso bili uslišani, saj so se tej temi izogibale ne glede
na to, ali je bila na oblasti levica ali desnica. Tudi tragična pričevanja
bolnikov, ki so si ob hudem trpljenju želeli imeti takšno izbiro, niso prinesla
ključnega premika. Nekateri, predvsem tisti, ki so imeli dovolj sredstev, so jo
bili prisiljeni poiskati v tujini. V javnost pa so kljub temu prihajala tudi
pričevanja o hudih izkušnjah sorodnikov, ki so bili priča hudemu trpljenju
bližnjih pred smrtjo.
Je pa javnost sčasoma postajala
spremembam, s katerimi bi v Sloveniji uzakonili možnost pomoči končanju
življenja, vedno bolj naklonjena. Tudi ankete javnega mnenja so kazale, da je
družba vedno bolj pripravljena na pogovor o tej izbiri trpečih bolnikov.
Pravi zagon pa je pobuda doživela po
šokantnem pismu znanega zgodovinarja in doktorja znanosti dr. Janka Pleterskega
poslancem v parlamentu. V njem je opisal svoje neizmerno trpljenje, ki ga je
prestajal ob koncu svojega življenja v domu za starejše občane v Ljubljani. V
pismu se je med drugim zavzemal, da bi
bilo v Sloveniji potrebno dovoliti evtanazijo, vendar jo je potrebno rešiti
sistemsko, torej z zakonom. Njegova žalostna zgodba je spodbudila civilno
družbo, konkretno združenje Srebrno nit – združenje za dostojno starost, da je
na čelu z njegovim sinom Andrejem Pleterskim pričela pripravljati osnutek
zakona (ZPPKŽ), ki naj bi na smrt bolnim in hudo
trpečim ljudem omogočil, da se odločijo za prostovoljno dokončanje svojega
življenja.
Poglobljena državljanska razprava o
zakonu je nato trajala skoraj šest let. Pobuda je seveda naletela na hud odpor
dela desno usmerjene javnosti in cerkve.
Zakonskim spremembam, ki so jih
predlagali v Srebrni niti, so vseskozi ostro nasprotovali v zdravniških vrstah.
Izpostavljali so, da vloga, ki je pri tem odmerjena zdravnikom, ni sprejemljiva.
Omenjali so tudi možnost ugovora vesti. »Izvajanje te storitve je v nasprotju s
poslanstvom zdravnika«, je ugotavljala predsednica Zdravniške zbornice
Slovenije Bojana Beović. »Da nasprotujejo aktivnemu ubijanju
bolnika in v zameno ponujajo dobro dostopno paliativno oskrbo, s katero lahko
pomagajo trpečemu«, je izpostavil predsednik Slovenskega zdravniškega
društva Radko Komadina.
V javno razpravo se je zelo aktivno
vključila tudi Cerkev. Škofi so se zgražali nad možnostjo posameznika, »da
posega v svoje življenje, ki je sveta stvar, saj nihče nima pravice poseči v
svojo usodo, ki je v božjih rokah«, pobudnike pa so zmerjali z brezbožnimi morilci.
Predstavniki Srebrne niti so po končani
razpravi dokaj hitro zbrali več kot 5500 podpisov volivcev in osnutek zakona,
ki so ga pripravljali kar nekaj let, vložili v parlamentarno proceduro. Državni
zbor pa ga je z veliko večino zavrnil z argumentacijo, da morajo o tako
pomembnemu sociološkemu, medicinskemu in etičnemu vprašanju odločati državljani
na referendumu.
Tako je prišlo lansko leto do
posvetovalnega referenduma o ZPPKŽ, na
katerem je 54,82 odstotka volivcev glasovalo ZA, PROTI pa jih je bilo 45,19
odstotkov.
Desnica in
še posebej katoliška cerkev, ki sta bili močno razočarani nad dokaj zanesljivo
zmago zagovornikov PPKŽ, se nista nikakor mogli sprijaznili z izidom.
Nemudoma
sta angažirali znanega krščanskega aktivista in populističnega borca »za
tradicionalne vrednote« Aleša Primca, da je, tokrat z novo partnerko Mileno Miklavčič
(ki je nadomestila prejšnjo Metko Zevnik), pričel kampanjo za zakonodajni
referendum proti omenjenemu zakonu. S svojo skupino »borcev za otroke in
družino« je napadel vse tiste, ki želijo uzakoniti »zastrupljanje nedolžnih nebogljenih
bolnikov in starejših«. Golobovi vladi pa je očital, »da želi izvesti
zdravstveno in pokojninsko reformo, na račun smrti bolnikov, ker bo na ta način
zmanjšati stroške za zdravstvo in pokojnine.« S tako sprevrženo in izkrivljeno
kampanjo mu sprva zbiranje podpisov ni uspevalo. Niti pomoč SDS, NSi in SLS ni kaj dosti
pomagala. Zato mu je priskočila na pomoč še rimsko katoliška cerkev, ki ni želela
zamuditi nobene prilike, da zaustavi sprejem ZPPKŽ. Ko podpisovanje še vedno ni
šlo po načrtih, je bi odločilen javni poziv škofov vernikom k podpisovanju
zahteve za referendum, ki so ga »na terenu« na nedeljskih mašah izvajali župniki
in silili vernike k podpisovanju. Angažiral se je celo sam presvetli nadškof
Zore, ki je javno kazal podobo glasovnice z obkroženih PROTI.
Plakati, svete
podobice, plačane propagandne objave v medijih, obljuba brezplačnega prevoza na
volišča so le pomagali Primčevi skupini, da ji je končno uspelo zbrati dovolj
podpisov za sklic referenduma, ki bo že to nedeljo.
Kljub vsej
propagandi in zapravljenega denarja s strani nasprotnikov, pa zadnje raziskave
javnega mnenja kažejo na to, da bodo volivci v nedeljo večinsko podprli zakon
(Mediana - uveljavitev zakona naj bi podprlo 59,9 odstotka vprašanih, 28,6
odstotka pa naj bi jih glasovalo proti; Ninamedija – za uveljavitev zakona naj
bi bilo 54,3 odstotka vprašanih, medtem ko naj bi jih 30,6 odstotka uveljavitvi
zakona nasprotovali).
Menim, da pri odločanju za PPKŽ ne gre
zgolj za rešitev trpečega, ki ne more več prenašati neznanskih bolečin in ki zaradi
njih želi končati svoje življenje, temveč gre za mnogo več. Med drugim tudi za
izgubo dostojanstva in trpljenje zaradi kompleksnih psihofizičnih deficitov, ki
jih prinaša napredovana bolezen.
Prepričan sem, da je temeljna človekova
pravica, da sam odloča o svoji usodi. Zato mora biti vsakemu posamezniku zagotovljena
avtonomija kaj razume kot dostojno smrt in kdaj se odloči zanjo. Zdravniki in
»zdravniška etika« ne morejo in ne smejo posegati v voljo posameznika. Še manj
pa Cerkev, ki je (na srečo) pri nas še vedno ločena od države. Zato cerkvene dogme
ne morejo in ne smejo vplivati na razpravo o ZPPKŽ, ki bo veljal za vse
državljane. Pri razpravi o prostovoljnem končanju življenja pa gre tudi za
vprašanje razmerja med avtonomijo človeka oz. pacienta in pokroviteljstvom
zdravstvenih delavcev in pokroviteljskim vmešavanjem Cerkve. Gre za razpravo o
razmerju med pravico do dostojanstva ter etičnimi standardi kot obliko
preprečevanja zlorabe pokroviteljstva. Trpljenje ljudi pa ni samo bolečina, je
mnogo več.
Zdravstveni delavci, zlasti zdravniki in
medicinske sestre, se bodo morali končno sprijazniti z dejstvom, da so dolžni pomagati
posamezniku tudi, ko želi umreti. Ob tem morajo upoštevati pacientovo
avtonomijo nad katero njihova zdravniška etika ne more biti. Zato menim, da naj,
ob vse večji izobraženosti in zdravstveni pismenosti pacientov, zdravstveni
delavci ponovno razmislijo o svojih etičnih kodeksih in jih prilagodijo stanju
razvoja družbe danes. Seveda se ob taki pomoči pojavljajo nekatera tveganja,
vendar jih bo ustrezna formulacija zakona in izvedbenih aktov, ki sledijo omejevala
oz. celo preprečevala.
Zdravstvena stroka bo zato slej ko prej morala
sprejeti, da lahko ljudje sami odločajo o končanju svojega življenja. Tisti
zdravniki, ki pa tega ne želijo sprejeti, pa lahko uveljavljajo ugovor vesti.
O Cerkvi in njenih etičnih načelih pa ni
vredno izgubljati besed. Kažejo jih že več kot 2000 let. Pri njej gre, kot
običajno, za izprijeno dvojno moralo, s katero nam nevernim očita, da smo
morilci, ker hočemo imeti pravico do izbire dostojnega končanja življenja v
primeru, da bomo tako neskončno trpeli, da si bomo želeli zapustiti ta svet.
Tistim, ki tega ne bodo želeli, jim seveda te pravice ne bo treba izkoristiti.
Cerkev, raje se lotite drugih perečih
problemov sodobne družbe, kot so samomori, revščina mladih in starih, obupanih,
odpisanih, ki životarijo na robu družbe. Lotite pa se predvsem vaših problemov,
kot je pedofilija, afere ala Rupnik itd. Imate veliko za postoriti. Pustite
politiko ob strani, nas državljane pa pustite pri miru.
Ali boste zmogli kaj takega? Ne
verjamem!
Zaskrbljeni državljan 1

Komentarji
Objavite komentar