MINISTER RUMPEL PRIHAJA uvod, I in II poglavje
MINISTER
RUMPEL PRIHAJA ...
(v burleski opisani resnični dogodek)
UVOD
Pripoved, ki sledi, je zapisana v šaljivem
tonu, vendar po resničnih dogodkih, ki sem jim bil priča v času obiska slovenskega
ministra v eni izmed manjših evropskih držav. Če vas bo glavni protagonist
zgodbe spominjal na nekega pomembneža iz obdobja slovenske osamosvojitve v
devetdesetih letih prejšnjega stoletja, je to zgolj plod vaše domišljije.
I.
POGLAVJE Strela
z jasnega
In dogodilo se je to, česar sem se najbolj
bal: na obisk prihaja sam minister dr. Rumpel. V triletnem predstavljanju moje
države v tujini se mi je sicer dogodilo že marsikaj zahtevnega, napornega, pa
tudi lepega, vendar obiska ministra še nisem doživel. Naše veleposlaništvo je
pod mojim vodstvom opravljalo številne naloge. Med drugim je organiziralo
različne obiske in uradna srečanja predstavnikov iz naše države, ki so
prihajali v državo gostiteljico, kjer sem služboval, kot tudi obiske iz države
gostiteljice k nam. Med njimi je bil tudi obisk najvišjega predstavnika, samega
predsednika države moje gostiteljice v našo državo. Torej obisk na najvišji
ravni. Veleposlaništvo je tudi vršilo promocijo Slovenije na vseh področjih, še posebej slovenskega
gospodarstva, kulture itd. Ker sem že dolgo v tem poklicu, nisem čutil nobene
treme ali nelagodja med pripravami in v času vseh teh dogodkov. Še več,
nekaterih sem se celo veselil, saj so pomenili udejanjanje moje misije in
krepitev odnosov med državama, obenem pa tudi potrditev, da smo, čeprav
novonastala in majhna država, zanimiva za druge, torej država, ki si je uspela
v kratkem času ustvariti svoje mesto v svetu.
Tokrat je bilo drugače. Novica, da bo
prišel minister, ki vodi ministrstvo kateremu sicer pripadam, me je stresla kot
da bi prijel za električno napeljavo in me, priznam, v hipu spravila v slabo
voljo. Ministra namreč zelo dobo poznam in prav zato me je ob tej "nadvse
prijetni" novici obšlo nelagodje, ki se mi je naselilo v želodec. Vedel
sem, da se tega občutka ne bom znebil prav do njegovega odhoda. Misel na to, da
se zaradi njegovega muhastega karakterja v njegovi prisotnosti nenehno dogajajo
nepredvidene, predvsem neprijetne dogodivščine, mi je to nelagodje še okrepila.
Zakaj se je moralo to dogoditi prav meni, sem pomislil? Saj ima minister na
razpolago širni svet in toliko drugih destinacij kamor bi se lahko podal. Do
tistega dne sem namreč upal, očitno zaman, da v času mojega mandata ne bo
utegnil uradno obiskati ene od držav v katerih sem predstavljal našo državo.
Takoj sem se spomnil najinega zadnjega
srečanja, ko je minister prišel na zasedanje v mednarodno organizacijo, ki ima
sedež v državi v kateri predstavljam Slovenijo. Po diplomatskemu protokolu sem
ga bil dolžan kot uradni predstavnik slovenske države prvi pričakati, ko
sestopi z letala in mu izreči dobrodošlico, čeprav je bil za organizacijo njegovega
obiska odgovoren moj kolega, ki predstavlja našo državo v tej mednarodni
organizaciji. Ko sem prispel na letališče pred prihodom ministra, me je kolega pričakal
vidno razburjen. Ministrovo letalo, je kot običajno zamujalo pol ure, tokrat zato ker se je pred
odhodom sprl s soprogo. Po protokolu, ki določa na
kakšen način se pričaka ministra na uradnem obisku v tuji državi, so naju pospremili
mimo policijske in carinske kontrole na mesto, kjer naj bi se letalo po
pristanku zaustavilo. Čakala sva, letala pa ni bilo od nikoder. Mojemu kolegu
se je zaradi zamude podiral program ministrovega obiska. Ko so naju končno
obvestili, koliko letalo zamuja in da ministrove soproge na uradnem obisku ne
bo, je moj kolega postal še bolj nervozen. Mencal je, hodil sem ter tja in se po
mobitelu opravičeval bodočim ministrovim sogovornikom in prestavljal čas dogovorjenih
srečanj.
Ko je vladno letalo skoraj z uro zamude le
pristalo, je prvi iz njega stopil minister. Ko me je zagledal kako čakam, da ga
kot prvi pozdravim in mu po protokolu izrečem dobrodošlico, je vzkliknil: Kaj
pa ti tu delaš? Ne da bi mi ponudil roko, se je vsedel v avto in se odpeljal. Ob
tem ga ni zanimalo, ali je z nepredvideno zamudo spravil mojega kolega v
težave, še manj pa to, da sem ga prišel kot uradni predstavnik države v kateri
je zunanji minister, pričakati na letališče. Spodobilo bi se, da me vsaj
dostojno pozdravi in mi morda nakloni nekaj vljudnostnih besed. No, dostojnost
res ni bila nikoli njegova odlika. V urejenih diplomacijah, ki jih vodijo uspešni
ministri, je običajna praksa, da veleposlanik že takoj na letališču ali med
prevozom iz letališča, seznani svojega ministra o dogajanjih v državi v katero
je prispel. Le tako je lahko na tekočem in dobro obveščen o državi v kateri se
nahaja. Dobra obveščenost bi mu nedvomno koristila pri pogovorih z domačimi
predstavniki. Ministra Rumpla pa vse to ni prav nič zanimalo, on itak ve vse bolje
od drugih. Često se mu je tudi dogajalo, da zaradi nenehnih potovanj ni niti
dobro vedel kam je prispel in kaj bo na obisku počel. O njemu je namreč krožila
duhovita krilatica, da večkrat po pristanku letala vpraša svoje spremstvo ali smo
prileteli domov ali odhajamo? Zakaj bi se torej moral obremenjevati še s
podatki o državi v katero je tokrat prispel. Prav tako ga ob zakasnelem prihodu ni
motilo, da je nenapovedano ostala doma njegova soproga, ki je imela organiziran
in že v naprej z državnim denarjem plačan poseben program (avtomobil s
šoferjem, ogledi, kosilo itd.). Denar se je pač potrošil zastonj oz. šel je v
nič, ker se je minister pred poletom skregal s soprogo. Opisana izkušnja z
ministrom me je opozarjala, da bom moral biti pri pripravi njegovega obiska še
toliko bolj pozoren in bom moral že v naprej računati tudi na nepredvidene
scenarije.
II.
POGLAVJE Priprave
na obisk
Tokrat minister prihaja na mednarodni
forum v sosednjo kneževino, v kateri sem akreditiran kot predstavnik naše
države. Prišel naj bi v popoldanskem času, že dan pred forumom in odšel
naslednji dan proti večeru. Tokrat bom v polni meri odgovoren za organizacijo
njegovega obiska. To seveda pomeni, da se ministru ne bom mogel izogniti, še
več, ves čas njegovega bivanja ga bom moral spremljati oz. po njegovem
dojemanju moje vloge, kot uradnega predstavnika države, bom prav jaz v času
njegovega obiska njegov prvi sluga. Ostale sluge, ki ga ubogajo na pogled, bo
seveda, kot je to v navadi za tako pomembne ljudi, bo minister Rumpel,
pripeljal s seboj. Le-ti so po navadi mali kloni svojega šefa, ki se
pomanjkljivo pripravijo na obisk, pričakujejo pa, da so enako servisirani kot
minister. Po vzoru, ki jim ga daje njihov šef, so prepričani, da mora
predstavnik države, ki je v tujini, skrbeti tudi za njih. Nekateri med njimi,
predvsem člani ministrovega kabineta, se po navadi obnašajo kot da so na
počitnicah. Poleg rednega mesečna dohodka, si za bivanje v tujini, tako kot
minister, izplačajo še celotne dnevnice, četudi jim na uradnih obiskih vse
stroške krije gostitelj. Po zakonu bi si v takem primeru lahko izplačali le 10
odstotkov dnevnic. Ker se tega minister ne drži, se ga seveda tudi njim ni
treba.
V spremstvu ministra so včasih tudi
izjeme, ki vestno opravljajo svoj posel. Upal sem, da bom tokrat le imel to
srečo in da bo minister s seboj le pripeljal nekoga, ki mi bo v pomoč. Zavedal
sem se tudi, da bom za vse morebitne napake, ki bi se pripetile na obisku,
osebno odgovoren. Še več, minister bo sumil, da sem jih povzročil namenoma, s
ciljem, da bi mu škodoval in ga spravljal ob dobro ime, ker ne pripadam
vladajoči stranki, v katero je prestopil tik pred volitvami in se od takrat iz
ostrega kritika spremenil v velikega zagovornika svoje nove stranke. "Ti, ki
niso "naši" komajda čakajo, da kaj ušpičijo in ponagajajo nam
predstavnikom države, s tem pa pravzaprav najbolj škodujejo državi in
državljanom. Lahko bi jim rekli, da so izdajalci", je minister nedavno poudaril
v enem izmed njegovih čestih pisnih razmišljanj, ki jih po navadi objavlja na
spletni strani ministrstva ali v kolumni v časniku, ki ga nadzira vlada.
Njegova razmišljanja pa so seveda napisana predvsem tako, da ugajajo
predsedniku vlade. Minister je do sedaj namreč zamenjal skoraj vse pomembnejše
politične stranke. Zato je zadnji prestop k vladajoči stranki verjetno tudi
poslednji. Še enega si namreč ne bo mogel privoščiti, ker ga verjetno stranke
iz katerih je izstopil ne bodo želele nazaj. Zato je prisiljen biti tokrat
poslušen predsedniku svoje nove stranke.
Ko takole razmišljam o prihajajočem obisku
sem prepričan, da mi številni kolegi, ki prestavljajo našo državo po svetu, kar
malo privoščijo ministrov obisk. Posebej tisti, ki imajo tako smolo, da mu
morajo češče organizirati obiske in na njih nato zadovoljevati njegove muhe. Naj ga tokrat še on malo
prenaša, si mislijo. To misel mi je potrdil tudi klic mojega kolega iz ene
izmed evropskih metropol, po obisku ministra, ki mi je dejal »Kaj se
pritožuješ, mi ga imamo vsak mesec nekajkrat, pa ga imej enkrat tudi ti«.
Ko nekaj dni pred obiskom prispem v
službo, me tajnica pričaka z novo nadvse prijetno novico. Iz kabineta ministra
so pravkar sporočili, da se je cenjena soproga ministra odločila, da ga bo
spremljala na obisku. Seveda se pri tem ne ozira na to, da ni bila povabljena, niti
da je do pričetka obiska ostalo le nekaj dni. Če si gospa ministrova kaj
zaželi, se mora to brez ugovorov izvesti. Kaj sem hudega storil, da sem tako
kaznovan, pomislim. Toda smiljenje samemu sebi in tarnanje je odveč. Volja
ministra je zakon, enako ali še bolj namreč velja za voljo gospe ministrove.
Sedaj mi ne preostane nič drugega, kot da uporabim vse svoje znanje in
dolgoletne diplomatske izkušnje ter prepričam organizatorje, da je samoumevno
in v diplomatski praksi običajno, da pomeni vabilo ministru tudi vabilo njegovi
soprogi. Na moje veliko olajšanje so prijazni organizatorji to samopovabilo
sprejeli zelo razumevajoče. Celo opravičevati so se pričeli, ker na to niso že
sami pomislili. Gospa je seveda zelo dobrodošla, so mi sporočili po začetnem
presenečenju. Ugodili so tudi moji prošnji, da pripravijo poseben damski program
zanjo. Seveda se s tem moje težave še zdaleč niso končale. Slutil sem, da se
šele pričenjajo. In nisem se motil. Gospa ministrova je namreč znana po
prefinjenem občutku, da takoj zazna, če je kaj narobe ali pa se ji le zazdi, da
bi znalo biti narobe. To takoj prenese ministru na tak način, da minister
vzroji in se, ne da bi kogarkoli kaj povprašal, znese na prisotne in na njih
strese svojo slabo voljo. Ministrova gospa pa je bolj nepredvidljiva. Vse je
odvisno od njenega trenutnega razpoloženja, ki se lahko hipoma spremeni, še
toliko bolj, ker je gospa krhkega zdravja in se večkrat slabo počuti.
Pred obiskom poskušam predvideti vse
majhne pasti, ki lahko pokvarijo še tako dobro pripravljen program. Najprej si
moram pridobiti časovno rezervo pri prihodu, pomislim. Minister je znan po tem,
da rad zamuja že pri prihodu v tujo državo. Tokrat pa je v programu po
nesrečnem naključju prav prvo srečanje takoj po prihodu, pri knezu, ki
predstavlja kneževino. Zato na začudenje tajnice pokličem protokol kneževine in
jih poprosim, če lahko minister s suito prispe pol ure prej, kot je načrtovano.
Poskušam jih prepričati, da bi si pred pomembnim srečanjem želela minister in
še posebej njegova soproga zaustaviti v hotelu in si umiti roke ter se
preobleči, ker je na snidenju pri knezu predpisana temna obleka. Na moje veselje
tudi tokrat ne delajo nobenih težav. Če si tako pomembna oseba želi priti pol
ure prej v našo državico, pravijo, smo lahko le veseli. Takoj bomo program
prilagodili ministrovim željam. Poskušam predvideti še druge podrobnosti, saj
je hudič vedno v malenkostih. Med njimi se mi na prvi pogled zdi nepomembno ali
bomo dopoldne drugega dne, čeprav moramo že do desete ure iz hotela, obdržati
ministrovo sobo. Po programu mi organizatorji zagotavljajo, da to ni potrebno,
saj se po dopoldanskem delu foruma minister vrača domov. Poleg tega pa se bo v
ministrov t.i. kraljevi apartma, takoj po njegovem odhodu namestila predsednica
neke druge države, ki bo prišla tisti dan dopoldan na uradni obisk. Takoj
povprašam ministrov kabinet o zadevi. Odgovorijo mi, da se razume, da ni
potrebno zadržati ministrovega apartmaja, ker sta minister in soproga tako
skromna, da kaj takega zares ne potrebujeta. Po zajtrku, ko bomo zapustili
hotel, bosta svojo prtljago vzela s seboj. Pri tem me še mimogrede poučijo, da
bi mi morala biti znana njuna skromnost, kot tudi dejstvo, da se vedno dosledno
in disciplinirano držita predvidenega programa in da nikoli nimata nobenih
dodatnih zahtev. Na veliko začudenje moje tajnice ji vseeno naročim, da
zaprosi, da minister in soproga še dopoldne drugega dneva obiska obdržita svoj
apartma. Kraljevi apartma je nemogoče zadržati, pravijo organizatorji, ker bo
le-ta zaseden. Na moje vztrajanje, mi nato vseeno zagotovijo drugi nekoliko
manj razkošen apartma.
Le še dva dneva je do obiska, pa še vedno ne
vem, kdo bo spremljal ministra. Organizatorji pritiskajo name naj že vendarle
sporočimo imena spremstva. Pripraviti in stiskati morajo program ter ga nato še
razdeliti vsem sodelujočim. Nenehno klicarim v ministrov kabinet in v sektor v
ministrstvu, ki je vsebinsko zadolžen za obisk. Prosim jih, da mi čimprej
sporočijo imena in funkcije ljudi, ki bodo spremljali ministra. Ko mi končno le
sporočijo, kdo vse bo spremljal ministra, sem zopet presenečen: ministra in
soprogo bo na forumu spremljalo kar pet ljudi. Torej nas bo z mojo soprogo, ki
se mora vključiti v obisk zaradi prihoda gospe ministrove in menoj, kar devet.
To pa je že število, ki ustreza državni delegaciji na uradnih obiskih, ne pa
enodnevni udeležbi ministra na mednarodnemu forumu. Ko sem število spremstva
sporočil gostiteljem, so se tudi oni najprej začudili, nato pa so mi zopet potrpežljivo
odgovorili, da so vsi, ki so v spremstvu ministra, tudi dobrodošli. Le njihovo
dokončno število in funkcije naj že sporočim. Obljubil sem, da se imena in
število spremljajočih ne bo več spreminjalo, čeprav tudi sam nisem več verjel,
da bo tako. Iz izkušenj sem vedel, da se lahko minister vsak trenutek spomni,
da bo na obisku še nekoga nujno potreboval.
Ko sem na spisku med člani spremstva
opazil ime varnostnika, ki bo spremljal ministra, sem takoj pomislil, čemu bo
služila njegova prisotnost? V tej mali in mirni državi se vsi, tudi predsednik
vlade in ministri prosto gibljejo kot navadni državljani, življenje je
popolnoma varno. Njihovi funkcionarji nimajo varnostnikov in se v službo ne
vozijo z razkošnimi državnimi limuzinami. Nimajo zakona, ki bi določal stalno
varovanje predsednika države in vlade, predsednika parlamenta ter ministrov za obrambo,
za zunanje in notranje zadeve, kot je to uzakonjeno v naši državi. Vsi našteti imajo
pri nas 24-urno spremstvo iz posebne enote na policiji. Ker se minister Rumpel
drži zakona, še ni bilo dneva, da bi se sam od doma podal peš v ministrstvo,
čeprav je razdalja minimalna. Vozi se le s službeno limuzino, ki jo vozi
varnostnik. Celo iz ministrstva v vladno palačo ne gre peš, čeprav je razdalje
med zgradbama le sto metrov.
Toda tukaj, v tej mali varni državici, so
zadeve drugačne. Če bo imel minister v spremstvu oboroženega varnostnika, tako
kot si to želi, bomo v njihovih očeh le potrdili prepričanje, da smo še vedno del
zaostalega Balkana, ne pa razvita srednjeevropska država, kot si to želimo prikazati
v tujini. Za varovanje svojih državnikov na tujem morajo poskrbeti le tiste,
praviloma najmočnejše države na svetu, ker imajo po svetu številne sovražnike
in ki se bojijo terorističnih dejanj. Poleg teh pa plačujejo močno varnostno
službo le še diktatorji in tirani nerazvitih držav, ki se bojijo za svojo
glavo. Pred nedavnim je bil namreč tu na obisku nek voditelj afriške države. S
seboj je pripeljal številno varnostno službo, ki ga je strogo varovala. Pred
kom? Pred tukajšnjimi domačini zagotovo ne. Verjetno je potreboval stalno
varovanje pred tistimi, ki jih doma zatira in se bogati na njihov račun in
nasprotniki njegovega režima po svetu. Domačini so po dolgotrajnem
pregovarjanju, da pri njih ne potrebuje varnostne službe, le morali popustiti.
Ob tem pa so se nasmihali, da gre za zaostalo in kaotično državo, ki jo
predsednik obvladuje le še s silo. Slovenija pa nikakor ne sodi ne med ene in
ne med druge. Na srečo nimamo sovražnikov po svetu, ki bi napadali naše
ministre in nimamo samodržcev, ki bi bogateli na naš račun – no ta druga
ugotovitev sicer ni več povsem točna.
Ker dobro poznam tukajšnje razmere sem
premišljeval, kako naj prepričam naše ministrstvo, da ni potrebe, da je v tej
državici varnostnik v spremstvu ministra. Če bodo vztrajali, da mora biti
zadoščeno policijskim pravilom, naj pride vsaj neoborožen. Zavedal sem se, da s
tem ne prevzemam nase velike odgovornosti za ministrovo varnost. Po dolgem
dopovedovanju, končno le uspem prepričati ministrstvo, da ni potrebe po
oboroženem spremstvu. Ob tem pa se mi zastavi naslednje vprašanje, kaj bo
varnostnik pravzaprav tu počel? Kako bo opravičil potovanje v malo državico na državne stroške, če ne bo mogel
opravljati svoje naloge? Ali bo nosil kovčke ministru in soprogi. Morda. No
tudi to je nekaj. Bo vsaj vedel zakaj je prišel. Minister in soproga svojih
kovčkov seveda ne bosta nosila. Torej je že dobro, da ima s seboj osebo vredno
zaupanja, ki bo opravljala tako zahtevno nalogo. Kljub intenzivnemu
razmišljanju pa si tudi nisem znal pojasniti, za kakšno opravila bodo skrbeli
ostali člani delegacije. Kaj bodo delali šef ministrovega kabineta,
predstavnica za tisk, šefinja sektorja v ministrstvu in desk officer, ki je v
ministrstvu zadolžen za vsebinsko pokrivanje kneževine.
Še isti dan doživim novo presenečenje.
Minister bo s svojo s suito priletel s posebnim letalom. Kako je to mogoče,
pravim soprogi, saj sem prav prejšnji teden prebral izjavo predsednika vlade,
da vsi člani njegove vlade dosledno potujejo z rednimi letalskimi prevozniki in
nam na ta način privarčujejo veliko denarja. Seveda prav v nasprotju s prejšnjo
vlado, ki je trošila denar za posebna letala, s katerimi so potovali njeni
člani (med njimi pa je bil tudi minister Rumpel, ki je bil prav tako zunanji minister
v prejšnji vladi). Poleg tega je prejšnja vlada kupila še vladno letalo in s
tem nakupom močno obremenila državni proračun. Prav sedanji predsednik vlade,
ki je bil takrat še v opoziciji, je s svojimi ostrimi kritikami opozarjal, da se
na tak način ne sme zapravljati denarja davkoplačevalcev. In da sedaj sam počne
enako? Kar nisem mogel verjeti. Tudi moja soproga ni mogla verjeti sporočilu o prihodu
ministra s posebnim letalom. Daj še enkrat preveri, je dejala, jaz verjamem
predsedniku, da sedanja vlada za kaj takega ne zapravlja naših sredstev.
Preveril sem in dobil odgovor naj se ne mešam v zadeve, ki niso v moji
pristojnosti. Odgovoren bom za ministra in soprogo od takrat, ko bo letalo
pristalo in do takrat ko bo vzletelo. Pred in po tem za ministra in soprogo
skrbijo drugi, jaz pa naj opravljam posel za katerega sem zadolžen, ostalo naj
me ne briga. Ko so omenili besedo "vzletelo" mi je takoj prišla na
misel, kako se bom oddahnil, ko se bo letalo z ministrom dvignilo nad zemljo in
odletelo domov – in pričela se bo t.i. "take-off party". Toda do tistega trenutka je pred menoj še celoten obisk. Tedaj tudi
ni bil pravi čas za take sladke misli, kajti zopet je zazvonil telefon in
napovedal nove zaplete, ki smo jih na veleposlaništvu s skupnimi močmi reševali
vse do pričetka obiska.
Komentarji
Objavite komentar