ALI ŽENSKE PREVZEMAJO SLOVENSKO POLITIKO?
Vir: Bojan Velikonja Dnevnik
Danes, več
kot mesec dni po parlamentarnih volitvah, že lahko ugotovimo, da se bo po vsej
verjetnosti odslej v Sloveniji marsikaj spremenilo. Ne le v politični sferi, ampak
v družbi nasploh. Na volitvah ni bil poražen le samodržec, ki obvladuje skrajno
desničarsko politično stranko in njegovi vazali. Izid volitev pomeni veliko
več. Pomeni skorajda plebiscitarno odločitev, da ne želimo več po poti po
kateri nas je vodil dve leti - po brezpravni poti odločanja z vrha, izogibanja
zakonov, neustavnega delovanja, prilaščanja vseh podsistemov družbe, absolutnega
podrejanja izvršne veje oblasti, (in poskusov podrejanja tudi ostalih dveh),
gospodarstva, medijev, kulture itd. Nočemo biti drugi Orbanland! S prepričljivo
večino smo se odločili za nov družbeni dogovor, ki nam bo, upam, prinesel bolj
socialno, pravno in učinkovito, predvsem pa demokratično državo, v kateri bo
čim manj korupcije, nezakonitega prilaščanja in sovražnega govora.
Tako
bodočnost nam je pred volitvami obljubljal sedaj že izvoljeni predsednik vlade
in njegovi sodelavci. Ali bodo uspeli? Na to vprašanje se seveda še ne da odgovoriti.
Lahko pa že zaznavamo prve obrise obljubljenih sprememb.
Prva
noviteta, ki se nakazuje, je večja vključenost žensk v politiko. Na tokratnih
parlamentarnih volitvah je bilo izvoljeno rekordno
število žensk, to je 36 (od 90 poslancev), kar predstavlja 40 odstotkov. To
pomeni, da je bila tokrat precej presežena zakonsko določena ženska kvota (35
odstotkov). V prejšnjih sklicih
državnega zbora je zastopanost žensk le enkrat presegala 14 odstotkov, kar se
je dogodilo v času zmage Mira Cerarja. V sedanjem sklicu ima največ poslank zmagovito
Gibanje Svoboda, kar 22, torej več kot polovico od 41 poslancev. Ob tem je
potrebno seveda upoštevati, da v novi stranki še niso dobro vedeli, kje so
njihovi izvoljivi okraji, zaradi česar so imele tudi ženske večje možnosti
izvolitve kot v že etabliranih strankah. Prav tako stranka zaradi kratkega obdobja
delovanja pred volitvami še ni imela povsem določenih notranjih hierarhičnih struktur.
Posledično se niso mogle formirati močnejše strankarske osebnosti (kar so
praviloma moški), za katere je » nujno potrebno« prednostno poskrbeti in jih
uvrstiti v tako imenovane izvoljive okraje. Tipičen primer je Slovenski
pacient, ki vsakič kandidira v domačem Grosuplju in v sosednji Ivančni gorici,
kjer ima največ zvestih pripadnikov. Dobro se namreč zaveda, da ne bi bil nikoli
izvoljen v parlament, če bi kandidiral na primer v Ljubljani ali v drugih
večjih mestih, kjer ga volivci ne marajo in zavračajo. Po dosedanjih izkušnjah
sodeč pa so stranke levo od sredine praviloma bolj naklonjene enakosti spolov
in udejstvovanju žensk v politiki kot tiste na drugem polu. Kakšen je dejanski vpliv
in položaj žensk znotraj stranke Gibanje Svoboda, se bo pokazalo lahko šele na
naslednjih volitvah.
V sedanjem
sklicu parlamenta smo se približali skandinavskim državam, kjer je visoka
zastopanost žensk v parlamentu že tradicionalna. Oddaljili pa smo se od vzorca,
ki prevladuje v vzhodno evropskih državah, kjer so spolne kvote dolgo zavračali
z izgovorom, da so nasledstvo komunistične preteklosti in sredstvo prisilne politične
angažiranosti.
Pravzaprav
je poleg zadovoljivega števila poslank, prvič v tridesetih letih parlamentarne
demokracije zakonodajna veja prišla
povsem v ženske roke. Za predsednico
Državnega zbora je bila na konstitutivni seji z veliko večino izvoljena ženska.
Užaljenim bodočim moškim opozicijskim šovinistom to nikakor ni bilo po godu. V
svoji jezi in užaljenosti so iskali razlog, zaradi katerega bi jo lahko takoj diskreditirali.
No, po pričakovanju za utemeljeno kritiko niso našli kakšnega pametnega
razloga. Poniglavo so se pričeli zgražati in posmehovati, ko se je nova
predsednica pojavila v rdečih salonarjih. Grozno, kako si je upala kaj takega? Njihovo
norčevanje pa priča le o njihovih fobijah in težavah, ki jih imajo sami s seboj,
še posebej, če so podrejeni ženski.
Tudi obe novoizvoljeni
podpredsednici sta ženski. Po poslovniku pripada tretje
podpredsedniško mesto največji opozicijski stranki, a so se v SDS odločili, da
za zdaj ne bodo predlagali kandidata za to mesto. Formalni razlog za
neimenovanje je njihovo nestrinjanje z razdelitvijo položajev v delovnih telesih
Državnega zbora. V SDS bi želeli voditi šest delovnih teles, dobili pa so mesta
predsednikov v petih. Njihova vodja poslanske skupine (tokrat je tudi ženska) je
po takšnem razpletu izjavila, da ne bodo predlagali ne podpredsednika državnega
zbora ne predsednikov delovnih teles. Ker pa sedaj že zelo dobro poznamo delovanje
SDS, ko ni na oblasti in je zato prizadeta in nekonstruktivna, nas ta poteza nikakor
ni presenetila. Ali je tako obnašanje v skladu z njihovo napovedjo, da bodo korektna
opozicija? Nikakor ne. Ta poteza pomeni le napoved njihove obstrukcije dela
najvišjega zakonodajnega telesa. Samo spomnimo se leta 2014, ko so po
izgubljenih volitvah ravnali enako in niso imenovali podpredsednika Državnega
zbora iz svojih vrst do konca mandata. Tudi takrat je bila frustracija in užaljenost
do volivcev prevelika.
Kaj pa
zastopanost žensk na državotvornih ministrskih stolčkih? Tu smo jih imeli kar
nekaj. Imeli smo jih na položajih ministrice za notranje zadeve in za obrambo,
vendar vedno, ko so bile na oblasti leve stranke. Vlade Slovenskega pacienta
kaj takega seveda ne zmorejo. Obrambno ministrstvo, ki je njegovo najljubše, je
v sedanji vladi namenil mlademu političnemu povzpetniku, vojačku Matejčku, katerega
edina kvalifikacija za ministra je bila, da se rad igra vojake in da uživa, ko lahko
zapravlja milijone eurov oklepnike dvomljive uporabnosti.
Nismo pa še
imeli zunanje ministrice. Tokrat
bomo po vsej verjetnosti imeli tudi na tem položaju žensko – in to prvakinjo
Socialnih demokratov. Dosedanji ministrski stolčki na zunanjem ministrstvu so
bili vedno rezervirani le za moške. Ministri so se dokaj hitro menjavali z
izjemo enega, ki se je stalno vračal na čelo naše diplomacije. Ta je svoj
mandat pričel z Demosovo vlado, še pred osamosvojitvijo. Po strokovnih ocenah
je bil tudi najslabši zunanji minister, ki na začetku svojega ministrovanja ni imel
pojma o mednarodnih odnosih, niti diplomatskih veščinah. Poleg tega tudi ni bil
učljiv, ker je vedno vedel vse najbolje le on. Nekateri so ga zagovarjali, da je
bila njegova »izjemna« lastnost, ki jo je koristil pri nastanku države, njegove
zaverovanost vase in vztrajnost pri iskanju mednarodnega priznanja Slovenije. To,
da se je obnašal kot slon v trgovini s porcelanom, »ko so ga vrgli skozi vrata,
je splezal nazaj skozi okno«, je bila za nekatere koristna lastnost pri
afirmaciji naše države v svetovni skupnosti. Ta lastnost pa v diplomatski
praksi vsekakor ni dobrodošla. Upajmo, da bo prva ženska na čelu zunanjega
ministrstva imela več posluha in takta za uglajeno delovanje, ki je predpogoj
za uspešnost diplomacije.
Po trenutnih
javnomnenjskih raziskavah prav tako kaže na veliko verjetnost, da bomo jeseni
imeli prvič tudi žensko – predsednico
države. Glavni kandidatki sta trenutno bivša prvakinja NSi Ljudmila Novak
in novinka na političnem prizorišču, članica zmagovite Gibanja Svoboda,
novinarka in diplomatka Marta Kos. Če se bo še ta scenarij uresničil, lahko zares
ugotovimo, da so slovensko državo tokrat »okupirale« ženske.
PS.: Pa še
to. V Dnevniku sem v petek prečital naslednji preblisk:
»Odločitev
SDS, da ne bo predsedovala parlamentarnim odborom, je vredna pohvale. To daje
upanje, da se bodo svobodni poslanci manj ukvarjali z idejami teme, ki vodijo v
preteklost, in bodo energijo duha namenjali za svetle ideje, ki vidijo naprej v
razvoj.«
Silvester
Koprivnikar, Velenje
Zaskrbljeni
državljan 1
Komentarji
Objavite komentar