NOVA SVETOVNA VARNOSTNO-POLITIČNA UREDITEV

 

NOVA SVETOVNA VARNOSTNO-POLITIČNA UREDITEV

 

Danes, dobra dva meseca po ruskem napadu na Ukrajino, še ne moremo povsem zanesljivo oceniti, kako bo ta brutalen vojaški poseg vplival na naše nadaljnje življenje in kaj vse se bo poslej, predvsem za nas Evropejce, spremenilo. Že sedaj čutimo posledice, ne moremo pa z gotovostjo predvideti, kako pereče in uničujoče bodo v bodoče.


                                                            Vir: Kreativne igrače

Ugotovimo lahko le, da ruska agresija ni le usodno prizadela Ukrajincev in razrušila njihovo državo, uničila je seveda še mnogo več. Podrla je namreč evropsko politično-varnostno arhitekturo, ki so jo po uradnem koncu hladne vojne skupno zgradile evropske države, Rusija in Združene države Amerike. Ruska invazija je izničila vsa osnovna načela na katerih je temeljil omenjen dogovor o novem evropskem, pa tudi svetovnem redu.

Za uresničevanje in nadzorovanje sklenjenih mednarodnih načel so podpisnice ustanovile OVSE (Organizacijo za varnost in sodelovanje v Evropi), v okviru katere so se dogovarjale o vseh politično-vojaških in varnostnih problemih v Evropi  in tudi v svetu. Ruski napad na suvereno državo je ta mednarodni red, ki je temeljil prav na principu suverenosti držav, na nedotakljivosti njihovih meja, na mirnem reševanju sporov in prepovedi uporabe sil, porušil do tal. Že doslej so sicer večkrat predvsem Združene države Amerika, ob pomoči zaveznikov, na žalost tudi Slovenije, kršile omenjena načela, vendar se je to dogajalo izven Evrope. To dokazujejo številne invazije in okupacije, ki so jih sprožile ZDA.

Odslej dalje pa, na žalost tudi v Evropi, mednarodno dogovorjena pravila, kot so mirno sobivanje in sodelovanje med narodi in državami niso več samoumevna. Rusko-ukrajinski primer in grozodejstva, ki jih dnevno videvamo na posnetkih iz Ukrajine, zato predstavljajo velik prelomni dogodek v mednarodnih odnosih. 

Evropski vizionarji, kot na primer Schumman, so ustanovili Evropsko unijo zaradi grozot, ki so se dogajale med drugo svetovno vojno. Spoznali so, da sta za mir v Evropi in pozabo sovraštva ključna mirovni dogovor in sodelovanje med Nemčijo in Francijo. Evropska Unija je bila zgrajena na temeljih sodelovanja, prijateljstva in miru med evropskimi narodi. Uspešno je preživela hladno vojno in nadaljnjih trideset let. Danes pa zopet stoji pred ključnim vprašanjem, kako graditi skupno evropsko hišo v nestabilnih evropskih in svetovnih razmerah. Ali še vedno v okviru NATA ali naj gradi svojo vojsko?

Stoji tudi pred veliko dilemo, kako naj se vključi v reševanje rusko-ukrajinskega konflikta. Ali  z oboroževanjem Ukrajincev, kot ZDA, Velika Britanija in NATO ali s pogajanji in demilitarizacijo. Edina prava pot je aktivna diplomacija in pomirjevanje, in seveda demilitarizacija. V ta proces mora biti vključena tudi Rusija, in trenutno tudi Putin, kljub vsem grozodejstvom, ki jih povzroča ruska armada. Za Haaško sodišče je še čas. Ukrajina ne potrebuje nadaljnjega oboroževanja in večnih rusko-ameriško-evropskih preigravanj, ampak mir.

Pri tem pa ne smemo pozabiti na ZDA, ki so odločilni dejavnik v konflikt na evropskih tleh koristi najbolj. Ali bodo ne glede na velike interese in pritiske svoje vojaško-naftne in vesoljske industrije le imele toliko zdrave pameti in spoznale, da je lahko oborožen konflikt sredi Evrope usoden za svetovni mir, torej tudi za njih. Glede na vedno bolj pogoste glasove, da so ZDA med glavnimi spodbujevalci napada na Ukrajino, da pravzaprav njihovi vojaški inštruktorji vodijo ukrajinski odpor, da so že nekaj časa prisotni v Ukrajini z investicijami v vojsko in v tajne laboratorije v kateri naj bi razvijali vojaško-biološka orožja, veliko upanja za kratkoročno rešitev seveda ni. 

Zato trenutno stanje ni preveč obetavno. Še vedno ne vidimo konca vojne. Čeprav intenzivna svetovna diplomacije nenehno, tudi tajno, deluje, pa zaenkrat še vedno ne moremo predvideti, kdaj se bo spirala zaostrovanja pričela umirjati. Zgodovinsko gledano, po vsaki vojni ali spopadu vedno sledijo pogajanja oz. mirovne konference, ki privedejo do prekinitve ognja ter do novega dogovora. Zato ne smemo biti pesimisti.

Predpogoj, da bo mirovni proces in nato politično-varnostni dogovor uspel ter da bo dogovor učinkovit in trajen, je  skupna kompromisna rešitev, katero bodo najmočnejši svetovni igralci (ZDA, Rusija, Evropa, pa tudi Kitajska) lahko prikazovali kot dogovor, pri katerem so vsi uresničili svoje cilje – tudi če bo dejansko za nekatere le »face saving« rešitev. Zato je potrebno tudi Kremlju zagotoviti kolikor toliko realen izhod iz zagate, v katero se je zapletel z agresijo. EU bi morala ponuditi Rusiji nekaj podobnega kot je ZDA ponudila Evropi po drugi svetovni vojni, to pa ni orožje. Prava pot je mir, razvoj in povezovanje namesto sankcij, ki se nenehno stopnjujejo,  in posledično še reparacij. To je ednini možni izhod iz sedanje krize.

Zato se nam že sedaj postavlja vprašanje ali je po tridesetih letih uradnega konca hladne vojne v Evropi moč doseči dogovor o stabilni evropski varnostni strukturi, ki ne bo rezultat niti ameriškega pogleda na svet, niti rezultat ruskega nareka.

Mogoče pa je glede na svetovni gospodarski, tehnološki in geopolitični razvoj, ki hitro spreminja razmerja moči v svetu, za nov varnostno-političen transatlantski dogovor (in za mir v Evropi) najprej potrebno, da se ZDA in Rusija pričneta zavedati, da bipolarnega sveta že zdavnaj ni več. Da je čas, da naredita korak naprej ter priznata, da nista več edina in največja konkurenta in sovražnika druga drugi. Tu so sedaj še druge države, ki ju počasi, a vztrajno dohitevajo. Tu je predvsem  Kitajska, ki postaja glede na svojo gospodarsko moč, razvito tehnologijo in število prebivalstva vedno bolj vpliven faktor pri oblikovanju novega svetovno politično-varnostnega dogovora. Tu so še Indija, Brazilija, JAR in druge države, ki si pridobivajo moč in ugled v današnjem multipolarnem svetu.


                                                        Vir: varbletoncouncil

Zato bi morali obe velesili stremeti k temu, da postaneta zaveznici ter gospodarska in tehnološka partnerja. Najizvirnejša rešitev bi bilo povabilo Rusiji, da prične z ZDA in evropskimi državami sodelovati v transatlantski varnostno politični strukturi, s perspektivo, da se enkrat celo pridruži NATU.

 

Zaskrbljeni državljan 1

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

PIRC MUSAR vs GOLOB

POLITIČNI FENOMEN LOGAR

NEUSPELA POPULISTIČNO-DEMAGOŠKA TARČA