UKRAJINSKA KRIZA
UKRAJINSKA KRIZA
Svetovni, pa
tudi slovenski vojaško strateški analitiki sicer že dalj časa napovedujejo
možne rešitve spora, vendar sedanji ukrepi ZDA in evropskih držav za pomoč Ukrajini
ne prinašajo sadov.
Velika
večina jih vidi le tri možne scenarije tragedije – da bo Rusija odnehala šele
tedaj, ko bo dosegla svoje cilje, da se bo Ukrajina ubranila in pregnala ruske
okupacijske sile ter kot tretjo možnost, ki postaja vedno bolj verjetna, dolgoročno
pat pozicijo brez zmagovalca, ki bo dalj časa destabilizirala Evropo in njene
odnose z Rusijo. Večina jih tudi meni, da morajo za dokončanje konflikta ZDA in
Evropa še naprej kot do sedaj pomagati Ukrajini z odločno politično in finančno
podporo, z dobavami orožja in z uveljavljanjem sankcij proti Rusiji.
Četrto
možnost, ki sem jo delno opisal že v prispevku na blogu 3.5.2022* omenja le peščica
analitikov. Podobno vizijo rešitve, ki jo je 10. 6. objavila v medijih, ima
tudi skupina na čelu z bivšima predsednikoma Slovenije Kučanom in Turkom.
Menim, da je
ta četrta možnost edina prava pot, ki bi lahko peljala k vsaj začasnemu miru v
tem delu Evrope. Najprej mora zahod obravnavati Rusijo kot enakovrednega
partnerja, ji prenehati groziti in jo kaznovati kot majhnega porednega otroka. Nato
je potrebno pozvati obe strani k takojšnji prekinitvi ognja, vključno z
zaustavitvijo vseh vojaških operacij (lahko tudi s pozivi ali z mediacijo
znanih svetovnih osebnosti), nato pa doseči razmik vojaških enot obeh strani in
namestitev mirovnih enot OZN med njima (po vzoru rešitve dolgotrajnega
ciprskega spora med Grki in Turki). Prav tako bi morali dogovoriti izmenjavo
vseh ujetnikov ter vzpostaviti mednarodno administrativno-politično upravo na
ozemljih v Ukrajini s pretežnim ruskim prebivalstvom (po vzoru Daytonskega
sporazuma v Bosni in Hercegovini). Ob tem bi morala mednarodna skupnost še naprej nuditi učinkovito vsestransko pomoč
Ukrajinskim prebivalcem in gospodarstvu. Šele nato bi lahko sledila mirovna
konferenca, kjer bi se lahko dogovarjali o trajnem miru in o novi
varnostno-politični ureditvi v Evropi.
Ta, povsem drugačen
pristop k reševanju rusko-ukrajinskega konflikta bi predvsem takoj zaustavila
tisto, kar je v tem spopadu najbolj tragično – zaradi višjih strateških
interesov ZDA in Rusije in zaradi profitov vojaške industrije, umirajo številne
nedolžne ukrajinske civilne žrtve in vojaki na obeh straneh.
Sedanja politika
oboroževanja ukrajinske vojske, sankcij proti Rusiji, širjenja NATA na ruske
meje je povsem kontraproduktivna. Grožnje in sovražna propaganda, ki se ju
trenutno poslužujejo ZDA, Rusija, Ukrajina in na žalost tudi Evropska unija (še
bolj radikalno stališče je zagovarjala bivša slovenska vlada na čelu s
Slovenskim pacientom) zamegljujeta iskanje prave rešitve, ki ne sme biti zmaga
ene ali druge strani, ampak zmaga zdravega razuma. To bo tudi zmaga nad
interesi mednarodnega orožarskega lobija (predvsem ameriškega, ki vodi
sedanjega predsednika Bidena) in zmaga nad obveščevalnimi službami na obeh
straneh, ki podžigajo vojaški konflikt za svoje koristi.
Torej so sankcije
proti Rusiji, predvsem za evropske države in seveda tudi za Slovenijo bumerang,
ki bolj škodi nam kot Rusiji. Zaradi njih se dvigujejo cene energentov v svetu,
predvsem nafte, ki jo lahko Rusi po višjih cenah prodajajo na druge trge in še
naprej financirajo svojo vojaško industrijo, vojsko in agresijo na Ukrajino. Po
drugi strani uničevanje Ukrajine in njenih žitnih polj ter nezmožnost izvoza
njihovih žitaric prav tako prizadevajo najbolj Evropo, to pa draži uvoz
energentov in hrane. Evropa, vključno s Slovenijo, zapada v vedno večjo
draginjo in inflacijo, ki nas bosta z nadaljevanjem vojne drago stali in nam
zagrenili življenje. Podobno trdi tudi ekonomist Jernej P. Damjan v svojih
analizah.
Zaradi vseh
naštetih razlogov je najboljša četrta možnost – čimprejšnja prekinitev vojne
in pogajanja. Sicer nas čakajo težki časi.
Čudim se
evropskim voditeljem, da ne uvidijo, kaj se dogaja in ne iščejo pravih rešitev.
Očitno med njimi ni več velikih vizionarjev, ki so osnovali Evropsko unijo ter
nam na ta način kar nekaj let zagotovili mir, prosto gibanje ljudi in blaga,
enako valuto, sodelovanje in solidarnost med evropskimi narodi in človeka
dostojno življenje.
Upam, da
bodo kmalu spregledali. Pobudo o četrti in edini uspešni možnosti rešitve
sedanjega stanja v Evropi, bi lahko nova slovenska vlada (s tem, da si pridobi
podpornike) pričela uveljavljati v Bruslju.
*«Mogoče pa
je glede na svetovni gospodarski, tehnološki in geopolitični razvoj, ki hitro
spreminja razmerja moči v svetu, za nov varnostno-političen transatlantski
dogovor (in za mir v Evropi) najprej potrebno, da se ZDA in Rusija pričneta
zavedati, da bipolarnega sveta že zdavnaj ni več. Da je čas, da naredita korak
naprej ter priznata, da nista več edina in največja konkurenta in sovražnika
druga drugi. Tu so sedaj še druge države, ki ju počasi, a vztrajno dohitevajo.
Tu je predvsem Kitajska, ki postaja
glede na svojo gospodarsko moč, razvito tehnologijo in število prebivalstva vedno
bolj vpliven faktor pri oblikovanju novega svetovno politično-varnostnega
dogovora. Tu so še Indija, Brazilija, JAR in druge države, ki si pridobivajo
moč in ugled v današnjem multipolarnem svetu.
Zato bi
morali obe velesili stremeti k temu, da postaneta zaveznici ter gospodarska in
tehnološka partnerja. Najizvirnejša rešitev bi bilo povabilo Rusiji, da prične
z ZDA in evropskimi državami sodelovati v transatlantski varnostno politični
strukturi, s perspektivo, da se enkrat celo pridruži NATU.«
Zaskrbljeni
državljan 1
Žal je EU in z njo SLO povsem podlegla vplivom NATA (beri ZDA in njene imperialistične politike).
OdgovoriIzbriši