SLOVENSKO ZDRAVSTVO
SLOVENSKO ZDRAVSTVO
Nedavno
sem prejel v vednost pismo razočarane državljanke z naslednjo vsebino:
»Spoštovana dr. Duša
Hlade Zore, zastopnica pacientovih pravic,
želela bi vas opozoriti na neprimeren
čas čakanja na rezultate preiskav oz.na netočne izvide specialistov.
Primer 1:
Po napotilu izbranega zdravnika sem
9.12.2022 obiskala urgentno ambulanto za odrasle na Infekcijski kliniki v
Ljubljana. Razlog za napotitev je bila huda dvodnevna diareja in zelo
povišane vrednosti CRP (208). Odvzeti so bili vzorci na hemokulture in
koprokulturo.
Sicer v poročilu po ambulantnem pregledu
piše, da me bodo v primeru pozitivnega izvida obvestili, je pa vseeno
nedopustno, da na izvid (po pošti) čakam že 30 dni. Moji 'nestrpnosti' je prav
gotovo botrovala tudi skrb, ker sem v septembru 2021 imela resekcijo sigme s
konverzijo zaradi petkratnih zagonov divertikulitisa in dveh okužb s
Clostridioides difficile.
Pri tem niti ne želim omenjati odnosa
zaposlenih pri poizvedovanju o rezultatih preiskav.
Primer 2:
Moj vnuk Urban ima redne letne kontrole
na Pediatrični kliniki zaradi močne alergije na arašide. Star je 14 let. V
preteklem letu je imel pregled dne 5.4. 2022, izvide pa je prejel šele čez 8
mesecev in 7 dni (15.12 2022). Poleg tega v uvodnem delu poročila o ambulantnem
pregledu piše, da je pacient star 12 let (v času pregleda je bil Urban star
13,5 let), nato pa se na naslednji strani pojavlja ocena zdravstvenega stanja
nekega drugega dečka, po imenu Mark. Kako lahko verjamemo, da je izvid Urbanov
in ne Markov??
Verjamemo, da so razmere v zdravstvu
težke, vendar težko sprejemamo nerazumljivo dolge zamude pri pošiljanju izvidov
in malomarnost, ki se je pojavila z zamenjavo (imen ali celo izvidov) dveh
mladih pacientov.
V prilogi pošiljam kopiji obeh izvidov.
S spoštovanjem,«
To pismo, ki verno ponazarja nevzdržno stanje v našem javnem
zdravstvu, me je (kljub temu, da je ta problem že nekaj časa najpomembnejša
tema v Sloveniji) vseeno navedlo na to, da še sam dodam nekaj svojih misli.
Drug razlog, ki me je navedel na pisanje, pa je intervju
upokojene zdravnice dr. Mateje Kožuh Novak v tedenskem magazinu Reporter. V
njem podrobno razlaga vzroke za sedanje katastrofalno stanje v našem zdravstvu.
Predvsem pa argumentirano ugotavlja, da za to pereče stanje ni kriva le
politika, ampak v glavnem kar zdravniška elita sama.
Na mestu ministra za zdravje so se skorajda v vseh vladah
vrstili v glavnem le zdravniki, ki so se čez noč prelevili v politika, ki je
odločal o našem zdravstvenem sistemu. Kot zdravniki pa so gledali na
zdravstveni sistem in na njegov razvoj s povsem napačnega vidika - z
zdravniškega zornega kota. Zdravstvenega sistema pa nikakor ne bi smeli graditi
zaradi zdravniških potreb. Potrebujemo ga, ker smo ljudje ko zbolimo, odvisni
od zdravljenja pod strokovnim zdravniškim vodstvom.
Že ob nastanku nove države je politična in takratna zdravniška
elita napravila usodno napako. Po tedaj (in še vedno) prevladujoči neoliberalistični
kapitalistični logiki, si je bilo treba za varno življenje nagrabiti čim več premoženja.
Ta ideologija se je širila tudi v zdravniško stroko.
Peterletova vlada je zato odprla pot privatizaciji
zdravstva, ki se je pričelo dokaj hitro razvijati na račun javnega
zdravstvenega sistema, ki je bil v bivši socialistični državi dobro organiziran.
V »enoumju« smo namreč imeli vsi takojšen dostop do zdravnika na primarni, po
potrebi pa tudi pravočasno zdravljenje na sekundarni in terciarni ravni. Po
osamosvojitvi pa smo si z opisanim, za paciente pogubnim vodenjem zdravstva, počasi
ustvarili to, kar imamo danes. Ustvarili smo si paradoksno stanje, ko je v
veliko bolj premožni in razviti družbi, kot je bila tedaj, dostop do
zdravstvene oskrbe za večino prebivalstva skorajda nedosegljiv! Tisti, ki imajo
veliko pod palcem, plačilo za pregled pri privatniku ne predstavlja velike
ovire. Ostalim pa se slabo piše.
Država namenja za zdravstvo vsako leto kar okoli pet
milijard evrov. To je tako velika vsota, da bi morala zagotavljati visoko raven
zdravstvenih storitev za vse. Pa ne. Vzroki so seveda številni – korupcija in provizije,
slaba organiziranost in neracionalno vodenje v javnem zdravstvu, privatizacija,
monopol dobaviteljev zdravil in zdravstvene opreme itd. Zdravstveni blagajni so
prisesani tudi številni zajedavci, ki ji pijejo kri. Po nekaterih ocenah iz
zdravstvene mošnje v privatne žepe letno odteka več kot deset odstotkov vseh
sredstev. Te interesne skupine dobaviteljev, lobistov, zdravnikov in vodstvenih
delavcev delujejo kot klan, ki bo napravil vse, da do zdravstvene reforme, ki
jo napovedujeta premier in zdravstveni minister, ne pride. Gre za preveč
državnega denarja, ki ga kradejo leta in leta.
Ob neracionalnem trošenju in odtekanju sredstev so se tudi
investicije v zdravstvo pokazale za slabo razporejene in neučinkovite.
Ljubljanski Klinični center, ki je bil nekoč ponos našega zdravstvenega
sistema, se je le redko in nezadostno posodabljal. Postal je zastarel in
nefunkcionalen. Prostori medicinske fakultete v Ljubljani in Mariboru so
premajhni za študij števila zdravnikov, ki jih potrebujemo itd.
Vlada je v petek na vrhu koalicije na Brdu razgrnila
celovit pogled stanja v našem zdravstvu. Napoveduje, da bo sedaj le ugriznila v
kislo reformsko jabolko. Kdaj in kako bo uresničevala svoje napovedi, bomo
videli.
Moje mnenje je, da se mora reforme lotiti celovito, sicer
ne bo uspešna. Mora se temeljito spopasti s številnimi anomalijami, ki smo jim
danes priča. Najprej mora poskrbeti, da bodo imeli vsi državljani dostop do
primarne zdravstvene oskrbe in nato po potrebi tudi do specialistične ravni. Postaviti
mora interes bolnikov na prvo mesto, pred profite koncesionarjev in privatnih
ambulant in bolnic. Striktno mora razmejiti javno in privatno zdravstvo.
Slednje se bo moralo financirati izključno iz svojih, ne javnih virov. Prepovedati
mora zdravnike dvoživke. Ukiniti mora dopolnilno zdravstveno zavarovanje in s
tem kopičenje velikih profitov privatnih zavarovalnic. Odpraviti mora
preskakovanje čakalnih vrst. Čim prej se mora spopasti s korupcijo in
interesnimi lobiji, ki se hranijo iz javnih sredstev. Počistiti mora vso
navlako, ki se je leta nakopičila v Zavodu za zdravstveno zavarovanje. Bolj
smotrno mora pričeti vlagati v digitalizacijo zdravstvenega sistema in prenovo javnih
zdravstvenih ustanov in bolnic. Pri tem bi bilo tudi dobro, da bi omejila vpliv
lokalnih skupnosti, predvsem županov (primer Janković, ki je med krivci, da
njegovi občani v najlepšem mestu na svetu, ne pridejo do osebnega zdravnika).
Kako se bo vlada spopadla z lobiji dobaviteljev, s privilegiranimi
zdravniki in cehovskimi zdravstvenimi organizacijami, kot so zdravniška
zbornica, Fides, Slovensko zdravniško društvo, Mladi zdravniki Slovenije,
Strokovno združenje zasebnih zdravnikov in zobozdravnikov Slovenije, je veliko
vprašanje, še večje pa, ali bo pri tem vsaj deloma uspešna.
Ali se bo z imenovanjem vodje strateške skupine Brecljem
kaj spremenilo? Ne vemo. Omenjeni kirurg, ki je dežurni kritik dogajanja v
zdravstvu, ima sedaj možnost, da dokaže, da ni vešč le v besedah, ampak tudi v
dejanjih.
Pa še to: Ko pa smo že pri zdravstvu, se moram opravičiti najbolj
priljubljenemu slovenskemu poslancu Branku Grimsu. Kot vsa Slovenija, razen
vernikov SDS, sem se norčeval iz njegove izjave, da se je ob poizkusu umora od svojega
napadalca (ki se ga policijsko dokazano ni niti dotaknil) nalezel atipično pljučnico.
Ko sem Domobrankota ponovno zagledal na televizijskem zaslonu, sem se jo
nalezel tudi jaz!
Poslanca Gibanja Svoboda pa celo skrbi, da ni morda njegov
kolega ubogi Grimsi pri porivanju od zadaj fasal celo AIDS, no atipični AIDS.
Zaskrbljeni državljan 1
Komentarji
Objavite komentar