DRNOVŠEK NAJBOLJŠI SLOVENSKI PREMIER? (1)
DRNOVŠEK NAJBOLJŠI SLOVENSKI PREMIER? (1)
Pred kratkim
je bila v ljubljanskem Dnevniku objavljena anketa, ki je izmerila javno mnenje
o uspešnosti vseh predsednikov vlad po osamosvojitvi. Daleč na prvem mestu je pristal
Janez Drnovšek. Na drugem mestu mu je, z dokaj zajetno prednostjo pred ostalimi,
sledil Janez Janša.
No, ocena
vladanja slednjega je seveda rezultat glasovanja približno 20 odstotkov
njegovih zvestih privržencev, ki ga malikujejo ne glede na to kako in na kakšen
način vlada. Pri ostalih volivcih bi bila njegova ocena vladanja vsekakor blizu
ničle ali pa pod njo.
To, da pri
večini Slovencev Drnovšek velja za najboljšega predsednika vlade doslej, me ne
čudi. Me je pa vseeno presenetil visok odstotek tistih (skorajda polovica
anketirancev), ki so glasovali zanj.
Drnovšek, je
bil resda izvrsten politik, predvsem pa dober taktik strankarskega preigravanja. Bil je
potrpežljiv, nikoli ni skočil »na prvo žogo« (kot smo vajeni pri aktualnemu
predsedniku vlade) ter dovolj pretkan in premeten pri sprejemanju odločitev.
Redko se je pojavljal v medijih. Nikoli se ni prenaglil, dobro je vedel, kako
mora delovati iz ozadja in kdaj je potrebno odločno javno ukrepati. To mu je
omogočalo, da je dovolj spretno vodil različne raznobarvne koalicije, med njimi
tudi nenačelni koaliciji z Marjanom Podobnikom in Lojzetom Peterletom. Sestavljale
so jih politične stranke iz obeh polov, tudi iz desnega – krščanski demokrati,
ljudska stranka in socialdemokratska stranka, ki je pozneje postala SDS.
Vodenje mu
je olajševalo dejstvo, da smo po osamosvojitvi veljali za dokaj mirno in zahodu
poslušno novonastalo državo, ki je brez krvavih spopadov ušla turbulentnemu
Balkanskemu loncu. Kot taka je postala vzgled mirnega razdruževanja z »bratskimi
narodi« ter za Evropo in svet ni več predstavljala problema, ampak rešitev. S
takim ugledom smo se lahko uspešno uveljavljali v mednarodni skupnosti na poti
do dveh jasno začrtanih ciljev - članstvu v Evropski uniji in NATU.
Kljub naštetim
dejstvom pa po moji oceni Drnovšek ni bil tako uspešen premier, kot kaže anketa
javnega mnenja, ker je v času svojega dolgoletnega vodenja Slovenije napravil kar
nekaj večjih napak.
Čeprav ga je
na oblast spravila levo usmerjena LDS, lahko danes ugotavljamo, da se ni držal
političnih prepričanj svoje stranke niti volilne baze, ki ga je izbrala. S
svojimi ravnanji je omogočal prodor neoliberalni gospodarski ureditvi, ker je
sprejemal številne ukrepe v korist kapitala. Naj za začetek izpostavim le dva:
-
Drnovšek
je nekritično nadaljeval Demosovo politiko privatizacije družbene imovine. Državljanom,
ki so bili »pri koritu« in so imeli osebne zveze v bankah, je na ta način
omogočil, da so se pričeli bogatili na račun ostalih. Privilegiranci ala Šešok,
Mermal itd. so izkoriščali pomanjkljivo zakonodajo tako, da so z bančnimi
krediti odkupovali delnice uspešnih podjetij, ki so bili v družbeni lasti. Te
kredite pa so jemali tako, da so v banki kot garancijo za kredit zastavili
tiste delnice, ki so jih kupovali!? Ali bolj na kratko, z goljufijo - za katero
sta bila potrebna dva, kupec in oseba v banki, ki je odobrila kredit brez
kritja. Če ne bi imeli krivične DEMOS-ove zakonodaje, bi za tovrstno prisvajanje
skupne lastnine morala odgovarjati oba akterja – kupec, ker je na goljufiv
način prišel do lastnine in bančni uslužbenec, ki je kredit odobril in s tem
celoten riziko nakupa, za katerega je kupec založil nekaj, kar še ni imel v lasti,
preložil na banko.
-
Prav
tako ni zaustavil procesa denacionalizacije na osnovi zakonodaje, ki jo je sprejela DEMOS-ova vlada
na pritiske Rimsko katoliške cerkve in večjih nacionalizirancev. Vračanje
nepremičnin v naravi je pomenilo, da so le-ti prejeli od države veliko bogastvo
v obliki številnih objektov, obsežne površine zemlje in gozdov. Poleg
cerkve so profitirali tudi bivši
veleposestniki, ki so imeli vpliv na DEMOS.
Kot primer naj navedem le člana DEMO-sa in lastnika številnih stanovanj in hiš
v Ljubljani Pirkmajerja, ki si je v času Peterletove vladavine izboril položaj državnega
sekretarja za denacionalizacijo na Ministrstvu
za gospodarstvo. Naši prijatelji Bosanci bi temu dejali »kadija tuži, kadija
sudi«. Če primerjamo le denacionalizacijski postopek na Hrvaškem, kjer je bila
in je še RKC skorajda močnejša od države, takoj ugotovimo, da pri nas DEMOS ni vladal
v korist države. Na hrvaškem je Tudjman, kljub velikim pritiskom cerkvenih
krogov sprejel denacionalizacijski zakon, ki upravičencem ni vračal lastnine v
naravi, ampak v denarju, z limitom enega milijona mark. Drnovšek pa tega
plenjenja Slovenije ni ustavil.
Seznam
njegovih spornih odločitev, ki niso bile v korist naši državi, s tem še ni
popoln. Zato nadaljevanje sledi v naslednjem prispevku.
Zaskrbljeni
državljan 1
Komentarji
Objavite komentar