EVTANAZIJA
EVTANAZIJA
V Sloveniji razprave o evtanaziji in
pomoči pri odločanju za samousmrtitev dolgo niso našle pravega mesta, ne v
javnosti ne v politiki. Pozivi oblastem, naj zakonsko uredijo to možnost, niso
bili uslišani, saj so se tej temi izogibale ne glede na to, ali je bila na oblasti
levica ali desnica. Tudi tragična pričevanja bolnikov, ki so si ob hudem
trpljenju želeli imeti takšno izbiro, niso prinesla ključnega premika. Nekateri,
predvsem tisti, ki so imeli dovolj sredstev, so jo bili prisiljeni poiskati v
tujini. V javnost pa so kljub temu prihajala tudi pričevanja o hudih izkušnjah sorodnikov,
ki so bili priča hudemu trpljenju bližnjih pred smrtjo.
Je pa javnost sčasoma postajala
spremembam, s katerimi bi v Sloveniji uzakonili možnost pomoči končanju
življenja, vedno bolj naklonjena. S trditvijo, da lahko samo trpeča oseba
ugotovi, da je njeno trpljenje nevzdržno, se je v Dnevnikovi anketi pred malo
manj kot dvema letoma strinjalo ali
popolnoma strinjalo 55,9 odstotka vprašanih. Da imajo vsi ljudje pravico do
dostojanstvene in neboleče smrti, se jih je strinjalo 88,4 odstotka. Anketirani
so bili večinoma naklonjeni tudi možnosti, da ljudje, ki želijo končati svoje
nevzdržno trpljenje, dobijo pomoč pri samousmrtitvi. Uzakonitev take ureditve
je podpiralo 76,5 odstotka anketiranih.
Pravi zagon pa je pobuda doživela po
šokantnem pismu znanega zgodovinarja in doktorja znanosti dr. Janka Pleterskega
poslancem v parlamentu. V njem je opisal svoje neizmerno trpljenje, ki ga je
prestajal ob koncu svojega življenja v domu za starejše občane v Ljubljani. V
pismu se je med drugim zavzemal, da bi
bilo v Sloveniji potrebno dovoliti evtanazijo, vendar jo je potrebno rešiti
sistemsko, torej z zakonom. Njegova žalostna zgodba je spodbudila civilno
družbo, konkretno združenje Srebrno nit – združenje za dostojno starost, da je
na čelu z njegovim sinom Andrejem Pleterskim pričela pripravljati osnutek
zakona (PPKŽ), ki naj bi na smrt bolnim in hudo trpečim ljudem omogočil, da se
odločijo za prostovoljno dokončanje svojega življenja.
Poglobljena državljanska razprava o
zakonu je nato trajala skoraj šest let. Pobuda je seveda naletela na hud odpor
dela desno usmerjene javnosti.
Zakonskim spremembam, ki so jih
predlagali v Srebrni niti, so vseskozi ostro nasprotovali v zdravniških vrstah.
Izpostavljali so, da vloga, ki je pri tem odmerjena zdravnikom, ni sprejemljiva.
Omenjali so tudi možnost ugovora vesti. »Izvajanje te storitve je v nasprotju s
poslanstvom zdravnika«, je ugotavljala predsednica Zdravniške zbornice
Slovenije Bojana Beović. »Da nasprotujejo aktivnemu ubijanju
bolnika in v zameno ponujajo dobro dostopno paliativno oskrbo, s katero lahko
pomagajo trpečemu«, je izpostavil predsednik Slovenskega zdravniškega
društva Radko Komadina.
Se je pa v javno razpravo zelo aktivno vključila
tudi Cerkev. Škofi so se zgražali nad možnostjo posameznika, »da posega v svoje
življenje, ki je sveta stvar, saj nihče nima pravice poseči v svojo usodo, ki
je v božjih rokah«.
Predstavniki Srebrne niti so nato letos dokaj
hitro zbrali več kot 5500 podpisov volivcev in osnutek zakona, ki so ga
pripravljali kar nekaj let, vložili v parlamentarno proceduro. Državni zbor pa
ga je z veliko večino zavrnil, pri tem pa je porabil le nekaj ur. Poslanci so
predlog zakona zavrnili z argumentacijo, da morajo o tako pomembnemu
sociološkemu, medicinskemu in etičnemu vprašanju odločati državljani na
referendumu.
V poslanski skupini Svobode so sicer izjavili,
da je zakonski predlog dobro pripravljen. Svojo odločitev o tem, da je o zakonu
potrebno odločati na referendumu, pa so utemeljili s pomembnostjo vprašanja, ki
po njihovem terja širšo družbeno razpravo. Z izjemo štirih poslancev SD in
štirih poslancev Levice, so koalicijski poslanci sklenili, da zato predlog ni
primeren za nadaljnjo obravnavo. Glasovali so proti, enako kot poslanci SDS in
NSi, ki so predlogu zakona ostro nasprotovali od samega začetka.
Menim, da pri odločanju za PPKŽ ne gre
zgolj za problem bolečine in izgubo samostojnosti pri dnevnih aktivnostih
človeka, temveč sta daleč v ospredju izguba dostojanstva in trpljenje zaradi
kompleksnih psihofizičnih deficitov, ki jih prinaša napredovana bolezen. Človek
je poleg bolečine oropan še vrste drugih stvari.
Prepričan sem, da je temeljna človekova
pravica, da sam odloča o svoji usodi. Zato mu mora biti zagotovljena avtonomija
kaj razume kot dostojno smrt in kdaj se odloči zanjo. Zdravniki in »zdravniška
etika« ne morejo in ne smejo posegati v voljo posameznika. Še manj pa Cerkev,
ki je (na srečo) pri nas še vedno ločena od države. Zato dogme religij ne
morejo in ne smejo vplivati na razpravo o PPKŽ za vse državljane. Dejansko gre
pri razpravi o prostovoljnem končanju življenja za vprašanje razmerja med
avtonomijo človeka oz. pacienta in pokroviteljstvom zdravstvenih delavcev in pokroviteljskim
vmešavanjem Cerkve. Gre za razpravo o razmerju med pravico do dostojanstva ter
etičnimi standardi kot obliko preprečevanja zlorabe pokroviteljstva. Trpljenje ljudi
pa ni samo bolečina, je mnogo več.
Zdravstveni delavci, zlasti zdravniki in
medicinske sestre, se bodo morali končno sprijazniti z dejstvom, da so dolžni pomagati
posamezniku tudi, ko želi umreti. Ob tem morajo upoštevati pacientovo
avtonomijo nad katero njihova zdravniška etika ne more biti. Zato menim, da naj,
ob vse večji izobraženosti in zdravstveni pismenosti pacientov, zdravstveni delavci
ponovno razmislijo o svojih etičnih kodeksih in jih prilagodijo stanju razvoja
družbe danes. Seveda se ob taki pomoči pojavljajo nekatera tveganja, vendar se
teh dobro zavedamo, tako da jih z ustrezno formulacijo zakona in izvedbenih
aktov lahko omejimo oz. preprečimo.
Zdravstvena stroka bo zato slej ko prej morala
sprejeti, da lahko ljudje sami odločajo o končanju svojega življenja. O Cerkvi
in njenih etičnih načelih pa ni vredno izgubljati besed. Kažejo jih že več kot
2000 let.
Zaskrbljeni državljan 1
Komentarji
Objavite komentar