EVROPA QUO VADIS?

 

EVROPA QUO VADIS?

 

                                                                                  Vir: Wikipedija


Po mnenju mnogih je maj najlepši mesec v letu. Zima je dokončno za nami, narava cveti v vsem svojem sijaju, poletne vročine še ni. Maj je tudi mesec, v katerem slavimo številne mejnike in pomembne obletnice.

Že prvega slavimo praznik dela (moj prijatelj pa rojstni dan). Nato sledijo še druge obletnice – osvoboditev Ljubljane, dan Evrope, obletnico vstopa Slovenije v Evropsko unijo, v bivši državi pa smo slavili še dan mladosti in se poslovili od bivšega predsednika države maršala Tita.

Letos smo 1. maja še posebej slovesno obeležili 20. obletnico našega članstva v Evropski uniji  (danes jo sestavlja že 27 evropskih držav), 9. maja pa še 74. obletnico nastanka združene Evrope.*

Ko smo vstopali v to multilateralno evropsko integracijo, je bila Evropa v razvojnem zagonu. Z entuziazmom, polnim optimizma, smo izpolnjevali vse zahtevane pogoje, izvajali reforme in prilagoditve za skupno evropsko življenje. Bili smo ponosni nase, ko smo se nato trinajst let po osamosvojitvi uspeli pridružiti razvitim evropskim narodom.

Današnja evropska skupnost pa se na žalost precej razlikuje od organizacije v katero smo vstopili leta 2004. Spremenila se je.

V dvajsetih letih se je spremenil tudi svet. Namesto enopolarnega sveta pod vodstvom ZDA, ki so definirale pravila igre skozi multilateralne sporazume in po potrebi s političnimi in vojaškimi intervencijami, imamo danes, poenostavljeno rečeno, opravka s svetom z dvema gospodarskima in političnima centroma močmi - ZDA in Kitajsko, ki tekmujeta za prevlado. Pri tem ne spoštujeta več prejšnjih pravil igre, še posebej določil v mednarodni trgovini kodificiranih v okviru WTO (Svetovna trgovinska organizacija).

Kitajska je v zadnjem desetletju gospodarsko močno napredovala. Uspela je zgraditi kompletne dobavne verige v zelenih in visokih tehnologijah ter si zagotovila dostop do potrebnih surovin, s čimer kontrolira med 70 in 90 % proizvodnje pomembnejših izdelkov prihodnosti. Zgradila je tudi ogromne presežne zmogljivosti v ključnih industrijah, s katerimi – kot kaže proizvodnja baterij in e-avtov – lahko s kvaliteto in nizkimi cenami izriva obstoječo in potencialno globalno konkurenco. ZDA, ki pa so izgubile gospodarski primat v svetu, so se na drugi strani v obupu lotile protekcionizma. Da bi zavarovale svoje dobavne verige in industrijske proizvodnje velikega obsega, s subvencijami privabljajo domače in evropske proizvodne zmogljivosti v visokih tehnologijah. Hkrati pa uporabljajo svojo geopolitično in vojaško moč, da čim bolj onemogočajo konkurente, predvsem Kitajsko.

Tako se je Evropa naenkrat »zbudila« v povsem novem svetu, kjer ostali igralci ne igrajo po starih ustaljenih pravilih in na katerega Evropa ni našla odgovora. Dejstvo je, da se evropske države namesto proti ostalemu svetu gospodarsko borijo med seboj. Vse politike članic EU so razdrobljene s fokusom zgolj na lastni državi, kar je skregano z ekonomsko logiko. Zato se njihovi gospodarski subjekti ne morejo združevati v za svetovno konkurenčnost nujno potrebnih velikih in optimalnih gospodarskih korporacij. Skratka, ker je evropski trg hiper reguliran, onemogoča koncentracijo proizvodnje in trgovine. Zato Evropa nima tehnoloških liderjev in gigantov, ki bi konkurirali ZDA in Kitajski. Razen Airbusa, nima nobenega velikega vseevropskega podjetja.

Nova težava, ki je nastala zaradi napada Rusije na Ukrajino, ki pesti Evropejce in evropsko gospodarstvo, pa so višje cene energije, kot posledice napačne energetske politike in napačnega odziva na vojno v Ukrajini. To je še dodaten razlog, da je postala še manj konkurenčna ZDA in Kitajski. Lani so bile cene elektrike za velike industrijske odjemalce v Evropi za skoraj dvakrat višje kot v ZDA in za 60 % višje kot v Kitajski. Podobno je pri plinu, ki je ključen za energetsko intenzivne industrije. Zadnje projekcije kažejo, da bodo cene plina v Evropi v naslednjih letih ostale za 3 do 4-krat višje kot v ZDA. Podobno velja za Kitajsko.

Lani so se nekateri evropski voditelji le nekoliko »zbudili« in ugotovili, da bo treba nekaj korenitega spremeniti. Francoski predsednik Macron je celo dramatični izjavil, da »naša Evropa lahko umre«. Zato je Evropska komisija zadolžila bivšega guvernerja Evropske banke (pravijo mu tudi rešitelj Evra) in nato italijanskega predsednika vlade Draghija, da naj do junija letos pripravi poročilo o evropski konkurenčnosti. Njegovo poročilo naj bi dalo smernice, kako rešiti evropsko gospodarstvo v svetu, v katerem so se drastično spremenila geopolitična razmerja in kjer so se povsem spremenila tudi pravila igre. Čeprav je bil pri reševanju Evra dokaj uspešen, pa menim, da je tokrat njegova naloga bistveno težja.

Draghijevo poročilo, ki je v glavnem že pripravljeno, navaja, da Evropa za spodbuditev konkurenčnosti potrebuje hitre spremembe predvsem pri treh politikah. Prvič, sprememba energetske politike na evropski ravni v smeri enakovrednega spodbujanja nizkoogljičnih virov energije in ukinitev obveznih okoljskih dajatev za obnovljive vire energije za industrijske odjemalce. Drugič, zavzemanje za čim hitrejši konec vojne v Ukrajini in ponovna vzpostavitev dobav poceni ruskega plina, kar bi znižalo stroške tako za energetsko intenzivno industrijo kot za mejne plinske elektrarne v Evropi, ki vplivajo na veleprodajne cene elektrike na evropskem trgu. In tretjič, nov Industrijski pakt, ki bi s podobnimi ukrepi kot v ZDA in Kitajski (manj regulacije, državne subvencije za naložbe v kritične tehnologije in industrije) zagnal investicije v kritične tehnologije in panoge prihodnosti.

Ali bo Draghiju in Evropi uspelo?

Jože P. Damjan v svoji kolumni v Dnevniku 10.5. 24 »Je evropski zaton sploh še mogoče zaustaviti?« meni, da ne! Po njegovem mnenju »Evropa ni storila ničesar, ko jo je prizadel tehnološki in kitajski šok, ki traja že tri desetletja. Evropski konfederativni in posledično omejujoči institucionalni ustroj pa ne omogoča konkurenčnega trga. Prehod v federativno ureditev pa bo zelo dolg in boleč proces. Do takrat bo Evropa že gospodarsko mrtva.«, pravi.

Ali je edina možna pot, da preprečimo globalno marginalizacijo Evrope le pospešena integracija evropskih narodov v eno državo? Bojim se, da je odgovor da! Ali smo tega zmožni?

 

Zaskrbljeni državljan 1

 

*Začetki EU segajo v čas po koncu druge svetovne vojne, ko se je začel proces evropske integracije z vzpostavitvijo Evropske skupnosti za premog in jeklo (ESPJ) leta 1951 in Evropske gospodarske unije (EGS) leta 1958. EU je bila uradno ustanovljena leta 1992 s Pogodbo o Evropski uniji (Maastrichtsko pogodbo).

Osnovni namen združevanja in povezovanja evropskih narodov in držav je bil, da se kontinent konfliktov in vojn (I svetovna vojna 1914-1918 , II svetovna vojna 1941-1945) spremeni v skupen dom, v katerem bosta vladala mir in konstruktivno sobivanje Evropejcev. To jim je z vztrajanjem tudi uspelo. Povezovanje evropskih držav in narodov je pričelo na osnovi ideje evropskih vizionarjev pod vodstvom evropskega vizionarja Roberta Schumanna. 

                                                                 Robert Schumann    Vir Wikipedija

Nastal je tako imenovani Schumannov načrt, ki ga je slednji predstavil kot deklaracijo za Evropo 9. maja 1950. Zato ta dan šteje za datum rojstva Evropske unije in se vsako leto praznuje kot dan Evrope. V predstavitvi načrte je Schumann predlagal skupni nadzor nad proizvodnjo premoga in jekla, ki sta bili najpomembnejši surovini za oborožitveno industrijo. Osnovna zamisel je bilo prepričanje vizionarjev, da se države brez nadzora nad proizvodnjo premoga in jekla ne morejo z vojaško braniti.

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

PIRC MUSAR vs GOLOB

POLITIČNI FENOMEN LOGAR

NEUSPELA POPULISTIČNO-DEMAGOŠKA TARČA