JE TO SPLOH ZUNANJA POLITIKA?
JE TO SPLOH ZUNANJA POLITIKA?
Vir: X.com
»Slovenska zunanja
politika je shizofrena. Članstvo v varnostnem svetu Združenih narodov je
posrkalo veliko energije in hkrati postalo krinka za neobstoj siceršnje zunanje
politike. Zunanje ministrstvo se ne ukvarja z ničemer drugim, za
nespektakularne odnose s sosednjimi državami ni časa. Ministrstvo ne zanima kaj
se dogaja na državnih mejah… Razmere na Mladiki so kaotične, simptom tega je
kadrovska politika… ambasadorski mandati se poljubno podaljšujejo, da ostajajo
na razpolago za izbrance… kršijo se zakoni in favorizirajo prijateljske linije…
nagrajujejo se lojalneži brez mnenja, ki so pokorni … vse to pomeni
relativizacijo in devalvacijo diplomatskega poklica, Prevladali so zasebni
interesi pred državnimi.« Saša
Vidmajer, sobotna priloga Dela, 11.maja 2024.
Moram
priznati, da sem bil šokiran, ko sem prebral prispevek omenjene dolgoletne
novinarke in zunanje politične komentatorke časnika Delo. Novinarko precej
cenim in redno berem njene prispevke o slovenski zunanji politiki in
mednarodnih odnosih nasploh. Običajno so njeni prispevki analitični, občasno
tudi dokaj kritični, kar odobravam. Vendar tako ostre in uničujoče kritike stanja
in dela na zunanjem ministrstvu in politike, ki jo vodi ministrica, v njenih
dosedanjih pisanjih še nikoli nisem zasledil.
Zato se
sprašujem - ali je res naša zunanja politika pod vodstvom aktualne ministrice
postala »shizofrena«, ali »so na ministrstvu res prevladali zasebni interesi
nad državnimi« in, ali se celo »kršijo zakoni«?
Moram
priznati, da težko objektivno kot zunanji opazovalec odgovorim na omenjena
vprašanja. Zato si bom raje zastavil vprašanje, ali sta bila zunanja politika
in stanje na ministrstvu (vključno s kadrovanjem) pred njenim mandatom drugačna,
boljša?
Po
osamosvojitvi so bili cilji slovenske zunanje politike povsem jasni –
mednarodno priznanje nove države, članstvi v Evropski uniji in Natu, ureditev
odnosov s sosedi (vključno z zaščito slovenskih manjšin v zamejstvu) in čim
bolj uspešno vključevanje slovenskega gospodarstva, ki je izgubil jugoslovanski
trg, v mednarodne ekonomske tokove. Tu ni bilo nikakršne dileme.
Ko pa smo večino
ciljev dosegli, se je pričelo postavljati vprašanje, kaj pa sedaj?
Večkrat smo
nato poskušali formulirati naše zunanje politične cilje. V parlamentu smo
sprejeli, če se dobro spominjam, dve zunanje politični strategiji, novih jasnih
ciljev pa nismo zmogli definirati. Preteklo leto pa smo po dolgem času Slovenijo
z uspešnim kandidiranjem za nestalno članstvo VS OZN za nekaj časa postavili na
svetovni zemljevid. Ta velik zunanje politični dosežek za majhno državo (ob
pomoči predsednice republike in predsednika vlade) je uspela izboriti ekipa, ki
je sedaj na MZZ.
Zato se mi
zdi ta nenadna uničevalna kritika novinarke nerazumljiva, pa tudi neprimerna. Ali
to pomeni, da je bilo MZZ v času drugih vlad in zunanjih ministrov neprimerno
bolj uspešno? Še posebej mislim na Janševe vlade, ko so se vrstile zunanje
politične blamaže ena za drugo – šlo je celo tako daleč, da so mu v tujini (na
našo sramoto) dali vzdevek Slovenski pacient. Ne mislim, da je zunanja
ministrica in slovenska zunanja politika danes dobra, daleč od tega. Še daleč
pa ni padla na Janšev in Logarjev nivo.
Sprašujem se
tudi, kako to, da gospa Vidmajer na ministrstvu ni našla vsaj nekaj zadovoljivega ali spodbudnega. Iz
prispevka je mogoče razbrati, da so nekatere njene ugotovitve o kaotičnem
kadrovanju dokaj pristranske in vidno vplivane od nekaterih zaposlenih,
užaljenih, ker niso dobili željenih dobro plačanih položajev na diplomatsko
konzularnih predstavništvih v tujini. Dobro vem, da ima novinarka dolgoletne
insajderske prijatelje (bolj prijateljice), ki ji posredujejo »zanesljive
informacije« o nemogočem stanju na MZZ.
Dejstvo je,
da so na žalost bile v kadrovanju na mesta v DKP večkrat prisotne tudi »prijateljske
linije« in »nagrajevanje lojalnežev«. Takšno obsodbe vredno kadrovanje ni le v
času današnje vodstvene ekipe. Bilo ga je precej tudi v času prejšnjih vlad.
Če le spomnim
na odmevni primer Janševega »lojalneža« , ki je bil nagrajen z najpomembnejšim veleposlaniškim
mestom v Washingtonu. Kmalu nato je bil uradno odpoklican, ker je kršil zakona
o tajnih podatkih in zunanjih zadevah. Fotokopiral je depešo ministrstva (depešni
sistem ministrstva je zavarovan in pod tajnim režimom) in jo poslal svojemu
šefu in dobrotniku, ki ga je poslal na to mesto. Ta pa jo je nemudoma objavil
na Twiterju in izpostavil svojega zvestega podanika.
Najbolj
odmeven primer »nagrajevanja lojalnežev« pa je bila diplomatska kariera razvpitega
Petra Reberca, ki je končal na sodišču. Kot krščanski demokrat je bil po
Peterletovi zaslugi za nagrado poslan na diplomatsko mesto na veleposlaništvo v
Svetem sedežu. Takratni veleposlanik, čeprav tudi iz katoliških vrst, je
opozarjal ministrstvo, da Reberc svoje mesto diplomata zlorablja za osebne pridobitniške
posle. Zato je tedanjemu zunanjemu ministru Ruplu predlagal njegov odpoklic. Rupel,
ki takrat ni bil več član LDS, ampak je že postal simpatizer SDS, je težavo
rešil tako, da je Reberca (ki je med tem iz vrst krščanskih demokratov prestopil
k Janši) poslal za nagrado na veleposlaniško mesto v Madrid. Reberc pa mu je
njegovo zaupanje vrnil tako, da je bil zaradi novih številnih zlorab odpoklican
z veleposlaniškega mesta in nato ovaden organom pregona.
To sta le dva
od številnih primerov, ki bi jih lahko našteval in to še kar nekaj časa.
Zato si ne
morem razložiti navedbe novinarke, da je prav v tem trenutku pod vodstvom
sedanje ekipe ministrstva izjemno kaotično in shizofreno stanje tako v zunanji kot
tudi kadrovski politiki.
Zaskrbljeni
državljan 1
Komentarji
Objavite komentar