ZAKON O EVTANAZIJI – DA ALI NE!
ZAKON O EVTANAZIJI – DA ALI NE!
Vir: RTV SLO
Prejšnjo sredo zvečer sva s soprogo
obsedela pri gledanju oddaje na prvem programu RTS Slovenije, ki jo je vodil novinar Igor Bergant.
Posvečena je bila referendumskemu vprašanju o pomoči pri prostovoljnem končanju
življenja, o katerem bomo državljani odločali 9. junija. V njej se je soočilo
kar 16 zagovornikov in nasprotnikov zakona o evtanaziji, ki so predstavljali
stranke, združenja in društva ter nekaj posameznikov, ki so se pri državni
volilni komisiji prijavili kot organizatorji referendumske kampanje.
Razprava je trajala več
kot dve uri. Če bi na kratko povzeli sporočila obeh strani, bi lahko
zaključili, da so zagovorniki evtanazije poudarjali pravico vsakega
posameznika, da sam odloča o svojem življenju, ko se spopada s trpljenjem in ohranjanjem dostojanstva v zadnjem
obdobju svojega življenja.
Nasprotniki pa so iskali
argumente, s katerimi bi nas prepričali, da je evtanazija nekaj zavržnega,
nečloveškega in tudi nezakonitega. Niso uspeli. Dokazali so le, da da za svoja
stališča nimajo pravih argumentov. Prepričanje, da je življenje sveto in vsakomur
podarjeno od Boga, je morebiti argument za vernike. Enako velja za cerkveno razlago,
zakaj vsemogočni bog pusti človeka, da neizmerno trpi in mu ne pomaga. Izgovor,
da trpljenje plemeniti in očiščuje umirajočega človeka, je v modernem svetu
nerealen in zavajajoč. Zato se nasprotniki evtanazije dobro zavedajo, da našteti
razlogi »proti« evtanaziji prepričajo zelo malo ljudi, niti vseh vernikov ne. Zato
sprenevedavo navajajo druge razloge proti pomoči pri prostovoljnem končanju
življenja, predvsem možne zlorabe. V družinah umirajočih iščejo grabežljive
dediče, med zdravniki pa morilce. Da, tudi ta beseda je bila v oddaji večkrat
izrečena! Ob tem se celo zatekajo k zavajajočemu tolmačenju ustave, da bi bila
posledica sprejema zakona o prostovoljnem končanju življenja v nasprotju z
ustavno zajamčeno pravico o nedotakljivosti življenja.
V drugemu delu oddaje,
ko so udeleženci replicirali in komentirali izrečene argumente in trditve druge
strani, pa se je pokazala kulturna razlika med zagovorniki in nasprotniki. Po
pričakovanju so z nedostojnostmi in žalitvami prednjačili slednji, tako, da jih
je voditelj kar dvakrat (moral pa bi še večkrat) spomniti na dostojno izražanje.
Padale so celo besede kot, medicinska zastrupitev, umor, uboj…
Naj pa navedem še nekatere, ki so izstopale:
Janez Cigler Kralj
iz NSi-ja: »NSi je glasno in jasno proti! Menimo, da trenutno Evropa in
Slovenija ne potrebujeta več kulture smrti, pač pa več kulture življenja. Ravno
obratno od tega, kar ponuja to referendumsko vprašanje in pa predlog pomoči pri
samomoru.« in »Referendumsko
vprašanje ljudem daje lažno upanje dostojanstva, hkrati pa jih bo pripeljalo v
strah pred starostjo ali drugo okoliščino, ki bi jih porinila na rob družbe. Ta
zakon bi jim dal signal, da niso zaželeni.«
Tina Bregant (SLS),
ki je bila v času Covida državna sekretarka v Janševi vladi in je odločala o
tem, ali se okužene v domih za ostarele sploh »sploh« izplača zdraviti v intenzivnih
oddelkih na klinikah, pa je povedala: »Današnja medicina zmore dobro lajšati
bolečine. V zadnjem času se je razvila paliativna oskrba, ki zmore lajšati tudi
trpljenje, za kronično bolne, umirajoče, starejše poskrbimo s skrbjo,
ljubeznijo, lajšanjem bolečine, ne pa s smrtonosno injekcijo,«
Roman Globokar,
teolog in član komisije za medicinsko etiko: »Življenje je dar, ki nam je bil podarjen in ki ga ne smemo odvreči, ko
je šibko, ranljivo. Umirajočim je treba stati ob strani, ne pa jih usmrtiti.«
Aleš Primc
iz Gibanja za otroke in družine: »Če bi
bil zakon sprejet, bi grožnja medicinske zastrupitve visela nad vsemi.« in »Če bo neka družina "dala ubiti staro mamo", kaj bo povedala otroku, ki bo
dejal, da trpi.«
Metka Zevnik pa je ogorčena, da svojim staršem,
starim staršem ponujamo strup, namesto da bi jim zagotavljali dostojno
življenje, zdravljenje, paliativo v zadnjih mesecih življenja. "To se
sliši grozljivo," Skrb za starše
in stare starše je tista, ki naredi družbo humano, saj zakon, ki zastruplja, to zagotovo ni".
Po zaključku oddaje sem
pomislil, kako je mogoče, da se v sodobni družbi spIoh prepričujemo o, za mene,
osnovni človekovi pravici, da vsak posameznik sam odloča o sebi in svojemu
življenju. Referendumsko odločanje o omenjeni
pravici je, po mojem mnenju, poseganje večine v osnovno človekovo pravico
posameznika. To se preprosto ne bi smelo dogajati. V skladu s človekovimi
pravicami, bi morali že zdavnaj sprejeti zakon, ki nam to (ob določenih
pogojih) dovoljuje. Stvar je zelo preprosta: tak zakon bi le omogočal odločitev
posameznika, ki si ne želi več živeti (na primer tisti, ki imajo neznosne
bolečine, ali tisti, ki nevzdržno trpijo itd.), da dostojno, s čim manj
trpljenja zapusti naš svet. Zakon nikakor ne bi posegal v pravico drugih, ki si
predčasne smrti ne želijo. Soočenje je po pričakovanju dokazalo, da imajo pri
kratenju te naše pravice največ »zaslug« stranke desnega političnega pola z
močno podporo cerkve in zdravniškega lobija.
Zato sem soprogi
dejal, da ni dvoma, da so za mene nesporni zmagovalci soočenja prav ti, torej
člani ekipe, ki so se izjavljali proti zakonu o prostovoljnem končanju življenja.
Ne zaradi neprimernih in puhlih argumentov, ki so se jih izmišljevali, da bi
nas prepričali kako škodljiv bi bil omenjeni zakon za vse nas, temveč zaradi
njihovih absurdnih konstruktov in trditev. Zmagovalci so bili, ker so me uspeli
še bolj prepričati, kako prav imam, ko bom glasovati ZA!
Zaskrbljeni državljan 1
Komentarji
Objavite komentar