EVROPA PO EVROPSKIH VOLITVAH
EVROPA
PO EVROPSKIH VOLITVAH
O ocenah nedavnih volitvah v evropski parlament je
bilo prelitega že veliko črnila, potrošeno pa še več besed.
Kot je bilo za
pričakovati, so evropske volitve prinesle precejšen politični zasuk v desno, pa
vendar ne toliko, kot se je po prvih rezultatih napovedovalo. Oblasti v večini
evropskih držav in najvišji predstavniki EU so sicer poskušali minimizirati uspeh
skrajno desnih sil, ki naj bi predstavljal le manjši zasuk v desno, ki naj ne
bi bistveno spremenil političnih razmerij. Tako se je v evropskem parlamentu predvsem
okrepila desna sredina z Evropsko ljudsko stranko na čelu, manj pa skrajno
desne stranke.
Evropske volitve, zaradi specifične strukture delitve
oblasti v EU, kjer je evropski parlament po moči in vplivu šele na četrtem
mestu, niso najpomembnejše za delovanje skupnosti. Kažejo pa na politično klimo
v državah članicah. Zato še vedno ni možno dokončno predvideti, kakšna bo Evropa
po novem razmerju moči v Evropskem parlamentu.
Dejstvo je,
da Evropska ljudska stranka ostaja najmočnejša politična frakcija v EP. Zato je
v komisarski bruseljski kuhinji o vodilnih mestih v skupnosti vztrajala pri
dosedanji predsednici komisije von der Layenovi ter ji zagotovila še drugi
mandat. Glede na izkušnje, ki jih imamo z njenim vodenjem za prihodnost Evrope,
to ne bo posebno spodbudno. Lahko pričakujemo nadaljevanje politike, ki Evrope ne
pelje v boljšo prihodnost, gre bolj za stopicanje na mestu in za neodločnost
pri reševanju najpomembnejših evropskih vprašanj in razvojnih dilem.
Predvidevamo
lahko, da bo pod vodstvom von der Leynove še naprej ostala razcepljenost med
članicami o tem, ali naj bodoča evropska pot vodi v smeri močnejše in enotnejše
Evrope ali pa naj se ohrani polna suverenost držav članic in s tem neenotnost
pri odločanju o najpomembnejših vprašanjih:
-
ostala bo
dilema ali naj se Evropa prične osvobajati podrejenosti od ZDA predvsem na
področju obrambnih in zunanjih zadev;
-
ostala bo
neenotnost ali naj EU sledi dosedanji politiki zaostrovanja z Rusijo in
oboroževanju Ukrajine ali pa naj se prične resno zavzemati za prekinitev ognja
in za mir ter obnovo Ukrajine;
-
nadaljevala se
bo politika popuščanja kapitalu in interesnim skupinam pri onesnaževanju okolja
in zelenem prehodu, brez resne namere za uresničitev višjih ciljev okoljske
varnosti;
-
nadaljevala se
bo neodločnost do avtokratskih in populističnih leaderjev v državah članicah,
ki evropskih načel (demokracija, pravna država in človekove pravice) ne upoštevajo
ali jih celo grobo kršijo;
-
Evropa bo še
naprej rigorozno zapirala svoje meje pred tujimi priseljenci in ne bo
upoštevala svojih demografskih in proizvodnih potreb;
-
deklarirana
Evropa brez meja, brez kontrol na notranjih mejah, s prostim pretokom kapitala
in ljudi, bo še naprej ostala le črka na papirju, še naprej se bodo dopuščala
nova zapiranja meja med članicami;
-
in ne
nazadnje, še naprej se bo zanemarjalo protifašistične temelje Evropske unije in
se dopuščalo minimiziranje ali celo zanikanje pomena protifašističnega boja, pa
tudi opravičevanje kolaboracije in toleriranje neofašističnih in neonacističnih
skupin.
Pod
dosedanjim vodenjem von der Leynove se namreč naštetih problemov ni reševalo.
Veliko bolj zaskrbljujoča kot novo razmerje moči v Evropskem
parlamentu, pa je neprestana rast skrajnih desničarskih sil po Evropi, predvsem
v Franciji in Nemčiji. Še posebej še v Franciji, kjer je skrajna desnica, ki jo
vodi Marie Le Pen premočno zmagala na predčasnih parlamentarnih volitvah. Macron
in vladna koalicija sta doživela poraz, ki se ga nista nadejala. Dejstvo je, da
se je Francija, ki v navezi z Nemčijo še vedno predstavlja gonilno silo
Evropske unije, tokrat nagnila v skrajno desno. Le Penova s 33 odstotki glasov
ima sedaj veliko možnost, da sestavi naslednjo francosko vlado. Kaj bo to
predstavljalo za bodočnost Evropske unije? Nič kaj dobrega.
Treba pa je
poudariti, da so za aktualni negativni politični trend v Evropi (ko prihajajo
na oblast skrajni desničarji kot npr. v Italiji, Nizozemski…) krive predvsem
sredinske in leve stranke, ki niso uspele uresničiti volje volivcev, ko so bile
na oblasti. Zatajile so pri zmanjševanju velikih socialnih razlik, pri
izboljševanju javnih socialnih, izobraževanih in še posebej zdravstvenih
sistemov, pri zagotavljanju perspektive mladim (stanovanja, službe) in pri
razvoju mehanizmov medkulturnega sporazumevanja in socialnega vključevanja
migrantov. Dober primer je tudi Slovenija.
Dejstvo, da
so se v polovici držav EU, tudi v Sloveniji, okrepile pozicije strank, ki so
precej desno od centra, nas lahko le skrbi. Še bolj pa v kakšni Evropi bomo
zato odslej živeli.
Zaskrbljeni
državljan 1
Komentarji
Objavite komentar