OZN
ORGANIZACIJA ZDRUŽENIH NARODOV
Vir: Radio Ognjišče
Mesec september lahko
imenujemo tudi mesec Organizacije združenih narodov. V septembru se namreč vsako
leto na plenarnem zasedanju Generalne skupščine v New Yorku zbere večina
svetovnih voditeljev, vključno z aktualnim ameriškim predsednikom. Voditelji
držav imajo na ta način možnost, da v splošni razpravi svetovnemu avditoriju predstavijo
svoje poglede na aktualna mednarodna dogajanja. Letos se je v šestih dneh na govorniškem odru GS
OZN zvrstilo kar 87 predsednikov držav in 45 predsednikov vlad.
Čeprav se formalno
njihovim nastopom reče razprava, pa gre le za to, da voditelji pridejo na
govorniški oder, kjer imajo četrt ure časa, da povedo svoje in odidejo. Z
izjemo prvega dne, ko imata govor generalni sekretar OZN in ameriški
predsednik, zelo redki po svojem govoru ostanejo v dvorani in poslušajo druge. Ustnih
replik na govore ni, možne so le v pisni obliki. Edini način vidnega izražanja
nestrinjanja z izrečenim, je demonstrativno zapuščanje dvorane posameznikov ali
cele delegacije. Debate se lahko nato odvijajo le po kuloarjih palače na East
Riverju in na bilateralnih srečanjih. Odsotnost vsebinske razprave na GS je skladna
s sterilnim načinom delovanja OZN.
Septembrsko prisotnosti
svetovnih voditeljev v New Yorku OZN često izkoristijo še za organizacijo
mednarodnih konferenc »na vrhu« o pomembnih aktualnih globalnih problemih.
Letos je tako na sedežu OZN potekala konferenca z udeležbo voditeljev držav
članic o Paktu za prihodnost. Obsežen dokument, ki ga sestavlja kar 56 točk,
sta več kot dve leti usklajevali Nemčija in Namibija. Na vrhu, pa so ga voditelji
kljub nasprotovanju Rusije sprejeli z več kot dvotretjinsko večino.
V besedilu pakta za
prihodnost prevladujejo besedne zveze, ko so na primer »izboljšali bomo«,
»preoblikovali bomo«, »pospešili bomo«. Nikjer nobenih zavez ali sklepov o
dolžnosti držav, da pakt spravijo v življenje.
Še večji paradoks pa
je bil v tem, da številni državniki, ki so ob sprejetju pakta ploskali, v realnosti
v svojih državah ravnajo v popolnem nasprotju z večino načel zapisanih v njem
ali pa sploh nimajo moči za njihovo uresničevanje. Dejstvo je, da medtem ko
pakt govori o nujnosti reševanja sporov po diplomatski poti, o dialogu in
sodelovanju, o regionalnih dogovorih za preprečevanje konfliktov in o svetovnem
skladu za vzpostavljanje miru, prav ti državniki vodijo več kot petdeset vojn
po svetu. Dejstvo je tudi, da je skoraj polovica držav iz katerih prihajajo
voditelji, ki so bili prisotni pri sprejetju pakta, vpletenih v te vojne vihre.
In ti spopadi se le še stopnjujejo in potiskajo svet v kaos, morda celo novi
svetovni vojni naproti.
Pakt za prihodnost
očitno predstavlja dobršnemu delu voditeljev, glede na realno dogajanje v
svetu, neke vrste imaginarno podobo sveta, ki ne more škoditi nikomur. Morda je
celo komu od njih začasno olajšal vest, večjih koristi za mednarodno skupnost
pa od njega (vsaj danes) očitno ne moremo pričakovati. Še več, očitni razkorak
med njegovo virtualnostjo in dejanskim ravnanjem vplivnih državnikov, ki so pakt
sprejeli, kaže na njihovo sprenevedanje in zavajanje. Ta »show« je tako še bolj
poglobil neverodostojnost odločevalcev v mednarodni politiki in s tem tudi naše
nezaupanje vanje.
Letošnji september pa
je bil še posebej pomemben za našo državo. Slovenija, ki je s 1. januarjem
nastopila dveletni mandat nestalne članice Varnostnega sveta, je v tem mesecu
prvič uradno predsedovala temu najpomembnejšemu organu Združenih narodov in to
prav v najbolj živahnem mesecu, v katerem je bila v New Yorku zbrana večina svetovnih voditeljev.
Seveda sta bila tudi v tem mesecu v ospredju razprav VS dva najbolj pereča
svetovna konflikta, v Ukrajini in Gazi. Dobršen del razprave pa je bil posvečen
vojni v Sudanu. 25. septembra se je v VS pričela še razprava o resoluciji Voditeljstvo
za mir, ki jo je na uvodni seji vodil slovenski premier Robert Golob. Osrednja
tema programa voditeljstva je namreč iskanje nove, bolj operativne vloge
Varnostnega sveta pri reševanju regionalnih konfliktov v svetu.
VS OZN je že nekaj časa talec
partikularnih interesov velesil – resolucije o Gazi in Sudanu se ne izvajajo,
regionalni konflikti se rešujejo zunaj njega. Zato je OZN v zadnjem času celo
tarča vse številnejših verbalnih napadov na njegovo neučinkovito delo. Nekatere
članice celo menijo, da tako neoperativega organa OZN ne potrebujemo več.
Dejstvo je, da sta OZN, pa tudi VS, že nekaj časa le še svetovni oder na
katerem lahko enakopravno nastopajo vse države članice. In nič več. Njihovi
dogovori, če do njih sploh pride, pa se ne realizirajo. Zato se marginalizacija
te multilateralne organizacije vedno bolj poglablja.
Članice VS se namreč zaradi različnih (večinoma nasprotnih) interesov ne
uspejo več dogovoriti o skupnem reševanju konfliktov po svetu in posledično o
mirovnih misijah in napotitvah plavih čelad na ogrožena ozemlja.
Glavna ovira, da pride do dogovora v VS in nato do njegovega izvrševanja,
je inštitucija veta, ki jo lahko kadar koli uporabijo stalne članice VS. V
sedanji vse ostrejši konfrontaciji ZDA, Francije in Velike Britanije z Rusijo,
zato nikakor ne more priti do soglasja. To velja predvsem za reševanje rusko
ukrajinskega konflikta, pa tudi večine ostalih žarišč. Tako v sedanji
konstelaciji sil tudi sprejeti dogovori v okviru Voditeljstva za mir nimajo prav
nobene možnosti za uspeh. »Nice try!« bi dejali Američani, in nič več kot to.
Zaskrbljeni državljan 1
Komentarji
Objavite komentar